Man ska ha husvagn

-Av Carl-Ingemar Perstad / © CNP AB-

(T e x a s – U S A)

Det är lätt att skratta åt husvagnsfamiljen i den klassiska sketchen från Galenskaparna. Men för många svenskar är husvagnen den perfekta semesterformen och vi är det husvagnsälskande folket nummer ett i Europa. De första svenska husvagnarna beskrivs lättast som rullande masonitlådor, men det räckte för att starta en folkrörelse. På sextiotalet kunde man räkna till närmare sjuttio svenska fabriker som tillverkade någon form av husvagnar.

Friheten att åka vart man ville, träffa andra husvagnsentusiaster och grilla i sommarkvällen var nytt för oss på femtiotalet. Husvagnarna var inte mycket mer än ett tält på hjul, utan värme, kylskåp och vatten, men med masonitskal som höll madrasserna torra. Det dög för oss, men inte för amerikanarna.

Man ska ha husvagn 1

 

Många sevärdheter

När vi byggde våra första primitiva lådor på hjul så fanns det redan en jätteindustri i USA som tillverkade komfortabla vagnar som såldes med reklamen: ”Ta med hemmet på hjul”. De första bildragna husvagnarna snickrades ihop redan 1897 och ett museum i Amarillo, Texas, ståtar med de absolut äldsta vagnarna. På trettiotalet var det häftigt att åka husvagn på semestern och AAA, den amerikanska motsvarigheten till Motormännen, gjorde upp speciella resrutter för husvagnsentusiaster till Grand Canyon, Niagarafallen och andra sevärdheter. Komfort var en självklarhet för amerikanen: ståhöjden var närmare två meter och även enklare modeller hade påkostad köksinredning, rinnande vatten, avlopp, toa, gasspis och vedeldad panna. Komforten var inget man ville pruta på och jänkarna hade ett försprång på minst 30 år.

 

Man ska ha husvagn 2

Man ska ha husvagn 3

Nitades för hand

Medan vi fortfarande använde masonit och plywood så gick amerikanska fabriker över till aluminium. Arbetslösa flygplansarbetare tog med sig erfarenheten från att bygga bombplan och tunna aluminiumplåtar nitades för hand på ett ramverk. Fördelarna var många – vagnarna var aerodynamiska långt innan det blev ett försäljningsargument och lättare tack vare materialvalet. De silverfärgade vagnarna kom att sticka ut var man än såg dem. Silverkulan och silvercigarren blev smeknamnen bland anhängarna, medan avundsjuka konkurrenter som byggde vagnar av trä beskrev amerikanska Airstream som en plåtburk på hjul. Fortfarande, 75 år senare, bygger fabriken de silverfärgade vagnarna som blivit kända för att vara i det närmaste outslitliga. I Florida finns en hyllning som kallas ”Airstream Ranch” med åtta silverglänsande husvagnar som är begravda till hälften. Det är ett populärt men omtvistat monument som är ett givet stopp på vägen till Disney World. USA:s största turistmagasin beskriver det hela så här: ”loved by everyone except its neighbors!”

 

Man ska ha husvagn 4Man ska ha husvagn 5

 

 

 

 

Leave a Reply