(B a r c e l o n a – S p a n i e n)
Vi befinner oss i staden som aldrig sover nattetid och som under dagtid kryllar av turister. Palmerna vajar ikapp med vinden, solen lyser från en klarblå himmel och utanför jättekyrkan ”La Sagrada Familia” i Barcelona står vår knallröda Mazda2 redo att ta oss med på äventyr. Den gedigna byggnaden bjuder på finfin arkitektur och är utgångspunkten för vår provkörning.
Arkitekten Gaudi sa att det kommer att ta över 100 år att färdigställa kyrkan i Barcelona och det ska gudarna veta att det har det också gjort. Bygget påbörjades redan 1882 men förväntas inte stå färdigt förrän år 2026 och är en av Barcelonas mest besökta turistmål. Vi är dock inte här för att gå på sightseeing utan för att provköra en liten japan med stora ambitioner.
Ilsket utseende
Japanernas minsting har tuffat till sig ordentligt och testbilens knallröda kulör får blodet att pumpa. Utseendet är aggressivt och snudd på hotfullt med de sneda strålkastarna som löper längs med motorhuven. Den breda grillen går inte att ta miste på och det stora gapet påminner närmast om ett besök hos tandläkaren. Bakpartiet är mer åt det eleganta hållet och har försetts med bland annat nya bakljus. Men för att öppna bakluckan måste man stoppa in fingrarna mellan den bakre stötfångaren och under bagageluckan där det oftast samlas både smuts och slask. Ingen bra lösning. Vi hoppar in och sätter oss bakom ratten. Det första man lägger märke till på instrumentpanelen är en 7-tums pekskärm och därifrån ställer man in de flesta av bilens funktioner. Vi flyttar oss bakåt i vår Mazda och konstaterar snabbt att man sitter okej även i baksätet vars ryggstöd går att fälla 60/40. Bagageutrymmet har växt betydligt och tar nu hela 280 liter. Inte illa!
Vinnare av stora mått
Under huven på vår Mazda2 arbetar en bensinfyra på 115 hästkrafter som dricker 0,49 liter milen och har ett koldioxidutsläpp på 115 gram. Motorn arbetar på fint och vår testkärra ter sig ypperligt på vägarna kring Barcelona. Styrningen känns stabil och resulterar i en rolig och precis körning – bara man växlar flitigt och håller höga varv. Förutom den största maskinen finns ytterligare två bensinare på 75 respektive 90 hästkrafter samt en diesel på 105 och grundpriset startar från 129 900 kronor. En femväxlad låda är standard, men till dieseln och den största bensinaren finns en ny sexväxlad manuell med korta och distinkta växellägen, vilket gör körningen roligare. Vill du hellre ha automatlåda så går det att köpa till för 14 000 spänn. Motorn i kombination med den yttre designen och eleganta inredningen gör lilla Mazda2 till en vinnare av stora mått.
Tekniska data för Mazda2 Optimum 1,5 5-dörrars
Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra
ventiler per cylinder. Max effekt: 115 hk vid 6 000 varv/minut.
Max vridmoment: 148 Nm vid 4 000 varv/minut.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel: 9,6 meter.
Bromsar: Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 257, längd 406, bredd 170, höjd 150.
Tjänstevikt 1 055. Bränsletank 44 liter.
Prestanda: Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,7 sek.
Förbrukning/Miljö:4,9 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 115 g/km.
Pris: 164 900 kronor.
+ Plus…
Bra standardutrustning
Generösa garantier
En riktig snygging
Trevlig motor
– Minus…
Öppningen till bagageluckan
Av Jenny Nilsson och Staffan Swedenborg / © CNP AB