Den som vill kan prova på att följa med i Johans tvåsitsiga F1X2. DÅ sitter passageraren med 650 häskrafter bakom ryggen. Bilen gör 0-200 på fem sekunder.
Hur känns det att ha 650 hästkrafter 20 centimeter bakom ryggen och dra på i 200 kilometer i timmen i en Formel 1-bil? Den upplevelsen kan bli verklighet hos Johan Rajamäki, vars företag Rajamäki Racing Experience har sin bas på Storängen. Mellan 250-300 personer som vill ha en riktig upplevelse får sitt lystmäte stillat varje år i hans racerbilar.
Själv har han en imponerande karriär inom racingsporten. Bland höjdpunkterna var en andraplacering i Nordiska formel 3-mästerskapet 1985 och när han blev europamästare i Interseries division 1 år 1994. En annan stor framgång var förstaplatsen i Boss-serien 1996. Segern ledde till att han blev erbjuden en testkörning för Arrows formel 1-team. Han tog chansen och gjorde så bra ifrån sig att han imponerade på teamchefen Jackie Oliver. Nu stöp det på ekonomin men det var nära att Johan blev den tionde svensken att köra formel 1.
Det var nu idén väcktes att starta ett eventbolag och låta privatpersoner prova på känslan att köra och uppleva farten i en riktig racerbil. Han började så smått 1995 och året efter satte han igång i lite större skala. Det var inte många som trodde på idén till en början, men efter den försiktiga starten och då sponsorerna tyckte att han skötte sig bra tog verksamheten fart.
Starten skedde på Anderstorp. I korthet fungerade det så att Johan körde före och visade spåret, han höll en lagom nivå på hastigheten i kurvorna och deltagarna körde efter. Men det fanns även utrymme för att köra själv.
Första året körde Johan 5-6 dagar på Anderstorp. Samtidigt kände han en dansk kille som anordnade resor till olika motortävlingar runt om i världen. Efter att de hade pratat sig samman beslöt den danske kollegan att testa upplägget och köpa lite platser. Från början var tanken att han skulle köpa tre dagar med sex kunder per dag som skulle få prova på fartens tjusning. Det slutade med att dansken köpte hela årets bokade dagar, 27 dagar på Anderstorp.
Sedan dess har Johans verksamhet vuxit sig allt starkare. Det började med svenska kunder, verksamheten spred sig till Finland och idag har Johan även bokat in sig på racingbanor i Estland och Ungern. Intresset för att sätta sig i en formel 1-bil är stort och redan nu är en del av arrangemangen 2015 fullbokade.
De som vill satsa på att känna vinddraget runt en racingbana är ofta från företag som köper hela paket. Det är ofta små företag som vill pröva på men även grupper från större företag. En annan kategori är de som fyller jämna år och får ett upplevelsepaket i present. Johan har ett samarbete med ett eventbolag som säljer olika paket med upplevelser. Det kan gälla allt från ost- och vinprovningar, köra en Ferrari eller som den riktiga upplevelsen, susa runt i en formel 1-bil med Johan.
Johan Rajamäki har ett imponerande stall av racingbilar.
Han har idag fem Formel Renault-bilar och tre formel 1-bilar som används i verksamheten. Senaste nyförvärvet är tre Williamsbilar varav två används just nu. Men det är inte lätt att få köpa en bil av Williams. De är kända för att inte släppa ifrån sig några av sina bilar.
– Jag hade lite tur och fick telefonnumret till Frank Williams som grundade Williamsstallet.
Jag ringde upp honom och fick lov att presentera min affärsidé. Han tyckte att det var intressant och tog frågan till sin styrelse och det blev ett ja.
Det betyder att de som bokar en dag på en av racerbanorna får köra en Williams FW29 som gör 0-200 kilometer i timmen på fem sekunder. Toppfarten är 300 kilometer i timmen och motorn, en Cosworth V8 har 650 hästkrafter. Bilen har tidigare körts av Nico Rosberg och Alex Wurz.
De som känner sig lite osäkra och inte vill ratta en bil själv kan följa med och sitta bakom Johan. Han har nämligen en tvåsitsig bil som han kör och sedan är det bara att sitta bakom och hålla i sig och njuta.
Den som köper ett paket får en heldag på racerbanan. All utrustning ingår liksom en personförsäkring och vid dagens slut får deltagarna ett F1-certifikat. En sak som man bör tänka på är dock att själva bilen är oförsäkrad. Den som kvaddar en bil får betala en självrisk – ett basbelopp som i år är 44 500 kr.
– Ett bra tips kan vara att vara lite försiktig med gasen och gasa som om man hade ett rått ägg under pedalen. Jag brukar också säga att det inte är en racingskola utan det ska vara en upplevelse, avslutar Johan Rajamäki.
av Björn Hallin