Under de senaste åren har försäljningen av lätta transportbilar ökat och mycket talar för att trenden kommer att hålla i sig. Efter att ha lanserat den större Ford Transit Custom så är det äntligen dags för Transit Connect att göra entré. Bilen sväljer det mesta, vilket gör spanjoren till en transportbil att räkna med.
Transit Connect är rakt igenom ny och tillverkningen sker i spanska Valencia. Designen är fortfarande lite boxig men det gör bara funktionen bättre. Ett stort plus ger vi för de svarta skyddslisterna längs karossidorna, vilka även återfinns på stötfångarna såväl fram som bak.
Kort eller lång?
Transit Connect finns som ren skåpbil eller som sjusitsig minibuss, då med namnet Turneo Connect. Därmed finns även två hjulbaser att välja mellan: SWB som betyder ”short wheelbase” eller LWB som i ”long wheelbase” och skillnaden dem emellan är fyrtio centimeter. Eftersom vi testar en transportbil så är det naturligtvis lämpligt att börja bakifrån. Två symmetriska bagagedörrar är standard, men en traditionell lucka som öppnas uppåt finns som tillval. Har du svårt att bestämma dig för vilken hjulbas du ska välja så fäller lastvolymen och lastvikten avgörandet. Den kortare versionen rymmer 2,9 kubikmeter, vilket räcker för två Europapallar, och den större sväljer hela 3,6. Lasthöjden är däremot densamma, 127 cm, och som mest är lastbredden 154. Ford Transit Connect har en skjutdörr på högersidan och för några tusenlappar extra så erbjuds även en skjutdörr på vänstersidan.
Genial lucka
Mellan lastutrymmet och kupén finns en skyddande mellanvägg som standard och ska riktigt långa saker fraktas så finns även en genial lucka i mellanväggen. Vips är det bara att vika upp det tredje sätets sittdyna och sedan kan du transportera föremål som är 3 meter långa med korta hjulbasen och 3,4 meter med den långa. Inne i kupén har föraren ett separat säte och bredvid finns plats för två passagerare. Mitt på instrumentpanelen sitter en sjutumsskärm som kan fås med navigation och då ingår även en smart backkamera vars bild visas på den inre backspegeln. Under huven erbjuds dieselfyror på 1,6 liter och effektuttagen är 75, 95 respektive 115 hästkrafter. Är du däremot intresserad av en bensinare så finns enbart en turbofyra på 150 hästar. Grundpriset börjar från 133 356 kronor exkl. moms eller 166 695 kr inklusive. Det är kanske i dyraste laget, men så visar skåpbilen också vart skåpet ska stå.
Av Staffan Swedenborg / © CNP AB