Ur utställningen Personal Films

Spännande vår på konstmuseet

Kollapsade keramikskulpturer och banbrytande experimentfilm är två av de utställningar du kan se på Kristinehamns Konstmuseum under våren när stipendiaten Malin Uhléns Splittrad visas parallellt med Personal Films av Gunvor Nelson och Sara Broos.

– Det är min första soloutställning, det är fint att få se skulpturerna stå i fred för första gången, säger Malin Uhlén.

Det är, som alltid, en spännande vår på Kristinehamns Konstmuseum. Fram till sista helgen i april visar man Splittrad av Karlstadbördiga Malin Uhlén, som tilldelats Kristinehamns Konstmuseums stipendium 2025.

Lena Örtlund, intendent på museet, berättar att stipendiet, som delas ut gemensamt av Kristinehamns Konstmuseum och dess vänförening, har delats ut sedan 2001 och ska gå till en konstnär med anknytning till Värmland och som är i början av karriären.

– Vi följer gärna stipendiaterna vidare, det är alltid kul att se hur de utvecklas.

Malin Uhlén tog nyligen examen från Konstfack, och skulpturerna som nu visas på konstmuseet är hennes masterarbete.

– Jag blev jätteglad, jag känner mig uppmuntrad av Värmland. Vi värmlänningar är ju stolta över att vara från Värmland så det känns som att bli stöttad av sin familj, säger Malin Uhlén om att ha fått stipendiet.

Hon berättar att hon hämtat inspiration från fysik och geologi, hur geologiska processer är i förändring även om de verkar statiska, och att geologiska processer och människors inre processer liknar varandra. Deformation och defekter är något hon intresserat sig för.

– Jag har jobbat mycket med defekter och ickerekommenderade metoder, med porslin och stengods som jag gjort till skulpturer som jag låtit kollapsa, säger hon och berättar att hon inte själv visste hur de skulle se ut efter bränningen.

– De såg helt annorlunda ut när jag ställde in dem i ugnen.

Utställningen på Kristinehamns Konstmuseum är hennes första soloutställning, tidigare har hon ställt ut på grupputställningar, vilket hon tycker är roligt.

– Det är fint att få se skulpturerna stå i fred för första gången, säger hon, det blir som en vidareutveckling av arbetet.

Vad besökarna ser i hennes skulpturer och vilka tankar de väcker skiljer sig åt, vilket är något Malin Uhlén själv uppskattar.

– Jag har fått höra mycket olika associationer och fått ta del av berättelser som är väldigt personliga, berättar hon, det är klart jag har haft vissa idéer under skapandet men jag gillar att hålla öppet för människor att göra sina egna tolkningar.

Parallellt med utställningen av Malin Uhléns skulpturer visar konstmuseet just nu också utställningen Personal Films, av och med filmkonstnärerna Gunvor Nelson och Sara Broos. Gunvor Nelson, som var från Kristinehamn, anses vara en av pionjärerna som kvinnlig konstfilmare. Hon gick bort tidigare i år, 93 år gammal, bara några veckor efter att utställningen öppnat.

– Hon hade inte möjlighet att besöka museet men hon var väldigt glad över att få avsluta sin utställningskarriär i Kristinehamn, säger Lena Örtlund.

Att man ville visa lokalt vem Gunvor var och vilken betydelse hon haft var också en drivkraft till att man ville visa utställningen, som består av elva av Gunvor Nelsons och Sara Broos filmer, inklusive den gemensamma View From A Window som från ett fönster fångat vardagen i en park i Stockholm under ett års tid.

– Det är en lite smalare utställning än när vi exempelvis visade Lisa Larson, men många har varit nyfikna på Gunvor sedan hon sorgligt nog gick bort.

Både Personal Films och Splittrad visas till och med 27 april. Därefter öppnar museets   sommarutställningar 17 maj. Då kommer man dels visa en utställning om mönsterdesignern Sven Fristedt, som bland annat ritade mönster åt Katja of Sweden, dels en om Ethel Halvarsson, en mattdesigner från Kristinehamn vars mattor finns i många värmländska kyrkor.

Text: Nicklas Remmegård

Foto (där ej annat anges): Kristinehamns Kommun