När två nyligen upptäckta porträtt föreställande Pierre Louis Alexandre gick under klubban blev priserna höga. Han var länge helt okänd, men på senare år har intresset för den från Franska Guyana till Sverige inflyttade hamnarbetaren växt och verk där han suttit modell tilldrar sig mycket uppmärksamhet när de kommer ut på marknaden.

I februaris sista skälvande dagar gick två nyupptäckta verk föreställande Pierre Louis Alexandre, eller Pettersson som han ofta kallas under klubban hos Crafoord Auktioner Stockholm. Det är kanske inte ett namn som är allom bekant, men han har kallats för den mest avbildade svarta personen i förmodern konst och har i det avseendet gjort ett outplånligt avtryck i konsthistorien.
Han kom till Stockholm från Franska Guyana på 1860-talet, exakt hur finns olika historier om men den mest spridda är att han kom som fripassagerare på ett fartyg lastat med fläsk. Väl i Sverige arbetade han i huvudsak som hamnarbetare, och det finns också flera avbildningar av honom iklädd arbetarskjorta, bland annat den byst av Verner Åkerman Nationalmuseum förvärvade 2019. Därutöver anlitades han som modell på Konstakademien, där han under en 25-årsperiod avbildades av en lång rad med tiden (eller i vissa fall redan då) stora namn. Anders Zorn och John Bauer har haft honom som modell, liksom Karin Bergöö (i dag mest ihågkommen som Karin Larsson) och Albert Engström.
I dag är ett 40-tal ”Pettersson” kända, mycket tack vare samlaren Mats Werner som intresserade sig för mannen som poserade på en tavla som hängt i barndomshemmet och började forska kring vem han var, vilket sedermera resulterade i en bok där alla verk som avbildar Pierre Louis Alexandre katalogiseras. De två som nu sålts är de senast upptäckta. Det handlar dels om en oljemålning av okänd konstnär där Pettersson avbildas i profil, dels om en kolteckning av Signe Grönberger daterad 1901. Det är en förhållandevis sen avbildning, Pierre Louis Alexandre gick ur tiden 1905, och det är ett väderbitet ansikte på en medelålders man som blickar mot en okänd horisont, sliten efter många års hårt arbete i hamnen, kontemplerande över hur livet blev. Helt ovetande om att han ett drygt sekel senare skulle finnas på konstmuseer över hela världen, om att hans avbild skulle komma att betinga höga auktionspriser.
Signe Grönbergers kolteckning klubbades för 13 706 kronor, oljemålningen av okänd konstnär för 50 000 kronor.








Text: Nicklas Remmegård
Foto: Auctionet