Jonas Ljungkvist har drivit Studio Oktober sedan 2018, drömmen är att kunna leva på det.

Jonas driver Studio Oktober: ”Det var jobbet som valde mig”

Sedan 2018 har Jonas Ljungkvist drivit Studio Oktober i Karlskoga. I den rymliga studiolokalen har han spelat in och mixat en lång rad band genom åren, och fler lär det bli. Ambitionen är att på sikt kunna leva på studion och att kunna bidra till ett blomstrande lokalt musikliv.

– Det behövs en musikhub där musikerna i en stad kan träffas, säger han.

Från gatan är det svårt att tro att det bakom de krukväxtprydda fönstren döljer sig en musikstudio av toppklass. Det enda som utifrån skvallrar om verksamheten som huserar här är en skylt med texten ”Reserverat för studion” vid ett par av parkeringsplatserna.

– Jag har aldrig gjort reklam för mig, utan det är musikerna som spridit ordet, berättar Jonas Ljungkvist.

Hans resa mot att driva sin egen studio började när han i tonåren fick en skivsamling av sin av sin morbror och förälskade sig i rocken, i bluesen. Han fick en gitarr, spelade i band, blev biten. Praktikplats på TBV:s musikhus ledde till att han blev kvar där i ett par år och började utveckla sitt intresse för studioarbetet, för ljud, för teknik.

– Musik och teknik har alltid gått hand i hand för mig, säger han.

TBV-jobbet ledde vidare till jobb på KM-studion (som för övrigt var de som en gång i tiden byggde studiolokalen där Studio Oktober huserar), vilket han beskriver som lärorika år.

– Jag har spelat in band sporadiskt under åren, berättar han, men det var när jag flyttade in här som det blev lite mer på ruljangs.

Parallellt med att driva Studio Oktober jobbar han som verksamhetsutvecklare på studieförbundet Vuxenskolan, men drömmen är att helt kunna leva på studion. Här spelar han in och mixar åt en rad olika band, enligt egen uppskattning mellan fem och åtta skivor om året. Jonas nämner Örebrobandet Skydiving som strax före sommaren spelade in sin nya skiva här, punkbandet Sluta Ljug som med en trummis från Karlskoga spelar mycket runt om i Sverige, och i vinter återvänder Mind Motel för att spela in här för tredje gången.

– De spelar spacesurfrock från Örebro, säger han. Det är kul att de kommer tillbaka, det ska man aldrig ta för givet utan att det är bara att tacka för förtroendet.

Även om den tyngre, bluesigare rocken med rötter i 60- och 70-talssoundet är vad som ligger honom varmast om hjärtat tar han sig an många olika typer av musik och har spelat in allt från jazz till metal. Han säger dock inte ja till allt, utan vill gärna höra en demo för att se att där finns något.

– Jag vill känna att det är något bra, något kul; att det finns något att jobba med.

Det är det kreativa, att vara kreativ i grupp, att gräva fram något nytt han ser som det roligaste i jobbet, och lyfter även fram vikten av att det finns studios utanför storstäderna. Att det kan fungera som en hub för det lokala musiklivet.

– Det måste finnas en musikhub i en stad där musikerna kan träffas och där det händer lite. Särskilt nu när studieförbunden och folkbildningen får mindre resurser och många får det svårare med lokaler och så, då vill man vara där och hjälpa till.

Längs en vägg står ett flertal förstärkare av olika modeller uppradade, ute i kontrollrummet ett ställ med ett stortantal gitarrer. Varje instrument, varje förstärkare, mikrofon, högtalare har ett eget ljud. Små detaljer som var i rummet du placerar en mikrofon påverkar slutresultatet, om det som spelas in ska bli vad Jonas kallar pricken över i-bra.

– Jag älskar elgitarrer och samlar på förstärkare, gitarrer, effektpedaler in absurdum. Man blir lite skadad av det här jobbet, säger han med ett skratt och tillägger:

– Men det är väldigt roligt, jag kommer aldrig kunna sluta med det här.

Då kan man säga att du valt rätt jobb?

– Det var nog jobbet som valde mig, avslutar Jonas Ljungkvist med ett leende.

Text och foto: Nicklas Remmegård