I ett garage i utkanten av Karlskoga ges bilar av det häftigare slaget om inte nytt så i alla fall förlängt liv. Här tar sig Lennart och Jimmy Bohlin an exempelvis olika slags tävlingsbilar, veteranbilar och hot rods som behöver lite omvårdnad. Den bil- eller racingintresserade får nästan gnugga sig i ögonen när man kliver in genom dörrarna.
– Det är lite mer uddabilar som kunderna vill ha hjälp att plocka ihop och serva. Vi annonserar inget utan de flesta kommer via kontakter, säger Lennart Bohlin.
– Den vann jag mitt första SM med 1969, säger Lennart Bohlin och pekar ut en superkart som står på en hylla i verkstaden där han tillsammans med sonen Jimmy reparerar och fixar till kundbilar av det lite ovanligare slaget.
– Det är sport- och tävlingsbilar, historiska objekt. Lite specialgrejer, det är det som är roligt att fixa med.
När vi är på besök står en Porsche Targa från 1977 och en Chevrolet av 1937 års modell i verkstaden. På Porschen, som ska vara färdig dagen därpå, återstår bara lite småfix efter att motorn tagits ur, skickats på renovering och monterats på plats igen. Kunderna kommer som regel genom kontakter, och Lennart uppskattar att man tar in omkring 10-15 objekt om året. Många av projekten är ganska långvariga, det är inte ovanligt att bilarna kan stå här i uppemot ett år.
Ett projekt man jobbat en hel del med den senaste tiden är en formelbil som står just innanför verkstadsporten. Den kom i delar och har monterats ihop här.
– Den är min egen, säger Lennart, men jag har sålt den till Frankrike.
Strax intill står en klargul sportvagn man hjälpt en kund att fixa till och just lagt sista handen vid.
– Den här är färdig och ska bara ut och testköras på Gelleråsen.
Lennart var under många år delägare av just Gelleråsen, och bilar och motorsport har genom alla år varit en del av livet. Den här verkstaden byggdes 2013 och man har tagit hand om kundbilar sedan dess.
– Vi köpte alla grejer av Flash när han la ner verkstan, skrockar Lennart.
Verkstaden är fylld med minnen och föremål från en lång karriär i racingens tjänst. Längs väggarna hänger overaller, lagerkransar, troféer och hundratals bilder från åren som gått. Utöver den SM-vinnande bilen finns även flera andra kartar Lennart tävlat med uppställda. En som han vann World Cup i England med, en annan som han körde när han vann VM på Le Mans, en som stod i pole position på Silverstone.
– Där höll jag 191 kilometer i timmen i snittfart, säger han leende med en gest mot den lilla, helt öppna bilen med sitsen inte många centimeter ovanför marken. Då går det ganska fort.
Text och foto: Nicklas Remmegård