Oroliga tider tycks väcka en längtan efter trygghet och det välbekanta, nostalgi och drömmar om en lyckligare tid. I alla fall om vi ska tro de trendteman som presenterades under vinterns Formex och spås prägla vårens och sommarens trender. Alla de tre teman som lyftes fram blickade på olika vis bakåt. Två av dem mot specifika perioder, medan den tredje berörde nostalgi i termer av barndomshemmet.
Det första temat, Itsy bitsy, är som namnet antyder somrigt nostalgiskt, blickande mot det tidiga 60-talet. Romantiskt och lekfullt, mycket ljus och färg. Solblekta pasteller som minner om sommaren, en retroflirt som matchar den sorglösaste av yé-yé-pop.
Here comes the sun, som det andra temat kallas, drar istället sin inspiration från (det tidiga) 70-talet. Orange och bruna färgtoner med inslag av dämpade gröna nyanser. Stora mönster, generöst inspirerande former. Det handlar inte om att återskapa 70-talet utan att den tidens uttryck plockas upp och lekfullt transformeras till ett samtida uttryck. Om man då använde plysch och polyester vill vi i dag ha naturfiber och återvunna material.
Det tredje temat, Green green grass of home, är inte nostalgiskt i så måtto att det blinkar till en viss tidsperiod men det handlar om hemmets trygghet, det personliga och betydelsebärande – kongenialt namngett efter en sång som handlar om minnen av barndomshemmet. Äldre, gärna ärvda möbler och föremål som blandas med nytt. Här handlar mycket om hållbarhet i den ursprungligaste av betydelser, att föremålen ska hålla länge, få ett långt liv och bli vackrare med åren. Gröna nyanser som skänker lugn och trygghet spås bli stort, gärna kombinerat med grå och blåa toner.
Det nostalgiska syns även i flera av de produkter som visades på mässan. Storblommiga textilier, retroinspirerade former och fluffiga material. På möbelmässan Stockholm Furniture Fair som gick av stapeln ett par veckor efter Formex tilldelades danska Cecilie Manz priset som årets designer på Scandinavian Design Awards. Hennes design är inte i sig nostalgisk eller tillbakablickande, men knyter i både formspråk och materialval an till en klassisk dansk designtradition som gör hennes möbler på samma gång modern och tryggt välbekanta.
Text: Nicklas Remmegård
Bilder: Stockholmsmässan/Formex/Stockholm Furniture Fair