Som ett steg på resan mot att bli varuhuset för allt till hemmet gör Elon Karlskoga en satsning där man bygger om butiken och breddar utbudet av framförallt vitvaror.
– Vi gör en rockad på hela butiken för att få in fler vitvaror, hemartiklar och tillbehör, för att få ett ännu bredare sortiment, säger platschef David Elg.
Tankarna på att göra om butiken på Skolgärdet fick fast form efter sommaren, men ursprungligen var inte planen att bygga om helt.
– Jag skulle göra om en avdelning och började rita upp den och när jag var klar hade jag ritat om hela butiken, säger David Elg med ett skratt.
Den mest påtagliga skillnaden blir att man kommer ha en bredare utställning av vitvaror och hemartiklar än som hittills funnits utrymme för. Fler produkter, presenterade på ett attraktivt vis.
– Vi har känt att det funnits lite för lite att titta på tidigare, det ska vara en butik att vilja strosa i, menar David.
Han kan inte sätta ett exakt slutdatum för ombyggnationen utan man kommer ta det steg för steg samtidigt som man håller butiken öppen. Nyligen blev man färdiga med utställningen av kaffemaskiner, där man som kund kan ta en kopp.
– Oavsett om du vill köpa något eller inte är du välkommen in för att ta en kopp kaffe.
David understryker att satsningen på vitvaror inte på något vis innebär att ljud och bild kommer få stryka på foten, tvärtom. Det fysiska utrymmet i butiken blir något mindre, men sortimentet kommer bli större.
– Vi sviker inte ljud och bild, fysiskt blir det mindre, men sortiments- och installationsmässigt kommer det öka.
Det långsiktiga målet för Elon Karlskoga är att bli varuhuset som är förstavalet för allt till hemmet och David ser den här satsningen som ett steg i den riktningen.
– Vad vi hört från kunder är att det finns för litet utbud av vitvaror i Karlskoga, då vill vi bli nummer ett och då gäller det att satsa.
Text & foto: Nicklas Remmegård.