(M i l a n o – I t a l i e n)
Lexus har skapat en ”tuff suv i lyxförpackning” och genast far våra tankar i väg till en maffig elskling i miljonklassen. Men ingenting kunde vara mer fel. Nya LBX är nämligen ett oväntat litet stycke dynamit maskerad till sockerbit, precis som Lill-Babs sjunger i sin klassiska dänga. Det rör sig om varumärkets minsta suv någonsin och i maskinrummet arbetar en traditionell hybrid. Prislappen ska inte minst tilltala den breda massan.
Vi befinner oss i en europeisk stad där det skapas mode och design som styr hela världens trender. Givetvis snackar vi om Milano och här är det världspremiär för inte bara en bil utan för ett helt nytt marknadssegment med höga ambitioner. Den kompakta suven med premiumkänsla ska attrahera 25 000 europeiska köpare redan under första året och bli märkets nya storsäljare.
Genombrott på hjul
Medan konkurrenterna lanserar elbilar för glatta livet så gör Lexus och för all del dess moderbolag Toyota helt tvärt om. Man skyndar långsamt och nya Lexus LBX är i grunden en Toyota Yaris Cross som växt på alla ledder förutom höjden. Längden är 419 centimeter, vilket gör suven kompakt men eftersom hjulbasen dragits ut ett par centimeter så går det att stuva om interiören på ett helt annat sätt. Förarens arbetsplats är som sig bör digital och består av två skärmar på 9,8 respektive 12,3 tum. Allt känns genomtänkt och bekvämt så länge resenärerna inte är alltför långbenta. Visst är nya LBX ”en tuff brud” för att återigen citera Lill-Babs och designen sticker ut från mängden. Inte minst med hjälp av fräcka kulörer och en fräsch aura av Lexus-elegans. Undrar du över modellnamnets innebörd? Tja, det står för Lexus Breakthrough Crossover.
Tålamod en dygd
Lexus LBX lanseras varken som renodlad elbil eller laddhybrid, utan i maskinrummet arbetar en bensinmatad trepip tillsammans med en elmotor på sammanlagt 136 hästkrafter. Sprinten noll till hundra rullar på 9,2 sekunder samtidigt som toppfarten är 180 km/h. Däremot kan man välja om man vill ha sin lillsuv med fram- eller fyrhjulsdrift. Med det senare alternativet får drivlinan hjälp av en extra elmotor på bakaxeln men effekten förblir densamma – liksom dragvikten på 750 kilo. Eftersom presentationen i italienska Milano genomfördes efter principen ”röra men inte köra” så får vi ge oss till tåls ett litet tag till. Men grundintrycket är att Lexus LBX är en trevligt formgiven kompaktsuv med stor potential att locka nya kunder. Priset för att bli ägare till en tuff suv i lyxförpackning börjar runt 360 000 kronor.
Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB