Att det är gasen i botten som gäller i fordonsindustrin är Volkswagen ID.3 ett rullande bevis på. Elbilen lanserades med buller och bång för tre år sedan men redan nu släpper tyskarna en uppdaterad modell som inte minst ska råda bot på buggar i mjukvaran och kvalitetsbrister. Visst har den förnyade identiteten gjort susen – men varför är det så dyrt att sätta färg på tillvaron?
Låt oss med en gång avslöja att dagens testbil kostar från 479 900 kronor och visst är det mycket pengar. Ändå lär notan hamna runt halvmiljonen innan du ens hunnit bestämma färg. Det finns nämligen enbart en standardlack och det är – grått! Alla andra färger kostar mellan 13 400 till 18 900 kronor och den senare summan är priset för testbilens olivgröna metalliclack.
Problembarn i början
Volkswagen ID.3 markerade starten för en gigantisk satsning på elbilar och namnet kommer från att tyskarna skrev det tredje kapitlet i sin gedigna historiebok med elbilen 2020. Kapitlen dessförinnan avhandlar givetvis Bubblan och Golf. Den elektriska folkbilen kom, sågs och segrade men kunderna hade en hel del klagomål. Buggarna avlöste varandra och kvaliteten lämnade en del övrigt att önska. Därför släpps redan nu en uppdaterad ID.3 och idag ska vi ta reda på vad som är nytt. Att se förändringens vind utvändigt kräver ett tränat öga men tittar du noga så upptäcks en omformad motorhuv samtidigt som grillen begåvats med två luftslussar som ger bättre aerodynamik. Inuti bilen är skillnaderna desto tydligare och framför allt har materialvalen fått sig ett rejält lyft.
Bjuder upp till dans
Infotainmentskärmen har dessutom växt från 10 till 12 tum och en tvåzons klimatanläggning är numera standard. Var det allt? Nej, det finns flera godbitar men dom största förändringarna syns inte utan berör mjukvaran och inte minst en förbättrad dataarkitektur. Bakom arbetet står VW-koncernens nya mjukvarubolag Cariad som har över 6 000 anställda. I maskinrummet är det mesta sig likt – elmotorn levererar fortfarande 204 hästkrafter och batterivalet är likaledes 58 (Pro Performance) eller 77 kWh (Pro S). Den senare plussar på kalaset med 60 000 kronor och ökar räckvidden från 42 till 56 mil. Medaljens baksida är att man får offra mittplatsen i baksätet. Vad gäller köregenskaperna så talar vi om en trevlig danskavaljer som bjuder upp till en avslappnad vals på vägen. Nu återstår det bara att se om tyskarna även lyckats med sin ”buggkurs”.
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB