Många av oss har knappt hunnit hämta andan efter semestern innan fordonsbranschen slår på stora trumman igen. Hösten innebär mängder av spännande premiärer och vi har handplockat 10 bilnyheter som lyser upp tillvaron lite extra när mörkret faller på. Inte minst eftersom årets färgprakt är lekfullare än någonsin och trendigast är alla nyanser av blått. Varsågoda, här är bilarna som kommer förgylla hösten!
Text: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB
BMW i5
Grundpris: 815 000:-
BMW:s senaste tillskott i familjen är i5 och det är som namnet antyder en elektrisk version av tyskarnas nya 5-serie. Vi talar om den åttonde generationen och för första gången kliver modellen över femmetersstrecket eller för att vara exakt: 506 centimeter. Naturligtvis erbjuder milslukaren det bästa av det mesta och hela interiören andas perfektionism. Förarmiljön har städats upp och styrs numera med hjälp av dubbla skärmar på totalt 27,2 tum. I maskinrummet erbjuds elmotorer på 340 respektive 601 hästkrafter i kombination med ett batteripaket på 81,2 kWh.
Honda E:ny1
Grundpris: 530 100:-
Honda har säljpremiär för sin första elektriska suv någonsin och japanen har döpts till något så udda som E:ny1. Vi fördjupar oss inte mer i innebörden utan konstaterar i stället att bilen mäter 439 centimeter på längden och att designen är vågad. Allt toppas av den läckra metalliclacken vid namn Aqua Topaz som tyvärr kostar 10 500 kronor extra. Insidan känns luftig tack vare ett stort panoramaglastak och förarplatsen är som sig bör helt digital. Elmotorn levererar 204 hästkrafter och jobbar tillsammans med ett batteripaket på 68,8 kWh.
Kia EV9
Grundpris: 869 900:-
Vad sägs om en helt ny storsuv med upp till sju sittplatser? Kia EV9 är fullproppad med avancerade finesser och inte minst 800 voltsteknik som bjuder på supersnabb laddning. Om vi börjar med formgivningen så är det kaxiga tillika kantiga linjer så långt ögat når och längden är nästan identisk med nya Volvo EX90 som för övrigt är rejält försenad. Drivlinan är helelektrisk med dubbla elmotorer på 384 hästkrafter och därmed får vi fyrhjulsdrift på kuppen. Batteriet är på hela 99,8 kWh och räckvidden snuddar på femtio mil.
Lotus Eletre
Grundpris: 1 130 990:-
Lotus Eletre är en riktig nackvridare som begåvats med fräcka linjer och gott om krut under huven. Interiören kantas av finaste nappaläder och på instrumentpanelen trånar en stor pekskärm på 15,1-tum. Inroparen med sina 603 hästkrafter fixar 60 mil på en laddning och har plats för 688 liter bagage. Den med tyngre laster kan dessutom klicka för en elmanövrerad dragkrok á 17 470 kronor och därmed får man dra 2 250 kilo. Lotus ägs numera av Volvos huvudägare Geely och Eletre byggs inte i England – utan i kinesiska Wuhan.
Mazda MX-30 R-EV
Grundpris: 415 900:-
Mazda har återigen ruskat liv i wankelmotorn men i nya MX-30 R-EV driver maskinen aldrig hjulen utan underhållsladdar enbart batteriet på 17,8 kWh som i sin tur förser elmotorn på framaxeln med energi. Hängde du med? Mazdan är alltså ingen renodlad elbil, ingen renodlad bensinare och ingen renodlad laddhybrid. Det är en blandning av allt på samma gång och fungerar utmärkt. I övrigt delas såväl designen som interiören med elbilen MX-30 EV, vilket innebär att dom osynliga bakdörrarna är hängda i bakkant och att sätena är klädda i veganskt läder.
Mercedes E-klass
Grundpris: 559 900:-
E-klass är den största stjärnan på Mercedes-himlen och nu är det dags att lansera den sjätte generationen som känns ungdomligare än någonsin. Vad sägs om integrerad selfiekamera samt en rejäl lunta förinstallerade appar som TikTok och Angry Birds? Interiören är en digital historia med ansiktsigenkänning och alla förare får en egen digital profil som justerar allt ifrån stolen till ljudanläggningen. Den storsäljande sedanen erbjuds med fyra motorer varav inroparen är en mildhybrid, vilket innebär att bensinfyran på 204 hästkrafter får stöd av 23 elektriska hästar. Vill du ha en kombi är pristillägget 30 000 kronor.
Opel Astra GSe
Grundpris: 549 900:-
Opel Astra GSe är inget annat än en ulv i fårakläder och alla fantaster vet att det är tre anrika bokstäver vi snackar om. På tiden det begav sig stod GSE för ”Grand Sport Einspritzung” men nu är innebörden ”Grand Sport electric”. Under huven arbetar nämligen en laddhybrid vars maximala systemeffekt landar på 225 hästkrafter och med full kräm i batterierna ska man kunna köra 6,4 mil på elektricitet. Som grädde på moset har Astra GSe ett sänkt sportchassi, krispigare styrning och specialanpassade stötdämpare som naturligtvis ska höja körupplevelsen.
Volkswagen ID.3
Grundpris: 479 900:-
Volkswagen ID.3 kom, sågs och segrade. Allt gick dock inte smärtfritt vid lanseringen 2020 så därför gör tyskarna redan nu en facelift som inte minst ska rätta till mjukvaruproblemen. Men även utseendet har finslipats och interiören bjuder på bättre materialval samt en ny pekskärm som växt från 10 till 12 tum. Tekniskt har inte mycket hänt utan hjärtat är fortfarande en elmotor på 204 hästkrafter i kombination med ett batteripaket på 58 (Pro Performance) eller 77 kWh (Pro S). Den senare ökar prislappen med 60 000 kronor men räckvidden utökas också – från 43 till 56 mil.
Volvo EX30
Grundpris: 429 900:-
Volvo har premiär för sin minsta crossover någonsin och EX30 baseras på samma plattform som Smart #1 samt Zeekr X. Det rör sig således om en elbil som mäter 423 centimeter på längden och vars centralt placerade pekskärm på 12,3 tum visar allt – inklusive hastigheten så därmed är förarklustret vid ratten ett minne blott. I maskinrummet arbetar en bakhjulsdriven elmaskin på 272 hästkrafter i kombination med ett batteri på 51 eller 69 kWh. Den större kraftkällan går även att få med fyrhjulsdrift och vips får man 428 hästar. Lika drastiskt höjs prislappen, från 429 900 till 559 000 kronor.
Zeekr X
Grundpris: 550 000:-
Geely-koncernen växer så det knakar och under hösten lanseras ett helt nytt premiummärke vid namn Zeekr. Suven X har precis samma drivlina som topputförandet av Volvo EX30, vilket innebär dubbla elmotorer på 428 hästkrafter samt ett batteri på 69 kWh. Räckvidden landar på 44,5 mil och med en längd på 445 centimeter är Zeekr X drygt två decimeter längre än syskonet EX30. Det märks inte minst när man tar plats i baksätet som bjuder på en rymligare tillvaro. Tja, hela bilen är faktiskt designad och utvecklad i Göteborg men byggs i Kina!