Med många års erfarenhet som både sportfiskare och återförsäljare av sportfiskebåtar har Mojoboats nu lanserat sitt första egna varumärke på båtar.
– Det är jättekul, säger Albin Sharghi, produktchef på Mojoboats, det har saknats den här sortens båtar på marknaden.
Under pandemin beslutade en av de amerikanska båttillverkare Mojoboats jobbar mycket med att skära ner sitt modellprogram och avveckla tillverkningen av mindre båtar. Då just båtar under fem meter är ett starkt segment på marknaden här såg sig Mojoboats därför om efter alternativ, vilket ledde fram till lanseringen av det egna varumärket Mojo Jon. Tillsammans med en tillverkare i Tjeckien har man utvecklat en rad modeller av så kallde jonboats, en sorts mindre, flatbottnade båtar som tar sig fram även på grunda vatten och som klarar tuffa tag.
– Mojo Jon är lite annorlunda mot liknande modeller från konkurrenterna, menar Albin, den har alltid ett fäste för elmotor i fören, alla modeller har förvaringsutrymmen och vi har valt att göra dem i en cementgrå färg som ligger i tiden.
Det är den första egna båtmodell Mojoboats lanserat och mottagandet har varit gott med bra volymer på försäljning och stort intresse från kunderna.
– Det har funnits ett behov och saknats den här sortens båtar, säger Albin, vi är jättenöjda.
Han lyfter fram att man är medvetna om att alla kunder i det globala ekonomiska läget kanske inte har råd att lägga flera hundra tusen på en båt, men att en båt av det här slaget även med mycket utrustning går att hålla ganska basic och till en hygglig kostnad.
– Vi brinner för att sälja prylar vi själva använder och kan stå för, och vår båt är lite mer robust och rejält tilltagen jämfört med konkurrenterna, säger Albin. Vi har fått jättegod respons från kunder som tittat på andra båtar innan de kom hit.
Text: Nicklas Remmegård
Foto: Mojoboats