De senaste 30 åren har Velodromloppet körts som en historisk racingtävling. Namnet Velodromloppet användes första gången redan 1959. Gelleråsbanan invigdes 1950 och 1958 byggdes banan ut med Velodromkurvan, vilket gav namnet åt tävlingen som hade sin premiär 1959.
Det var ett årligt evenemang fram till 1970. Under sjuttio och åttiotalet kördes bara sporadiska lopp med namnet Velodromloppet.
1993 var första gången som Velodromloppet kördes som en historisk racingtävling. Sedan 1998 är det ett årligt återkommande evenemang för historisk racing. Tävlingen arrangeras i samarbete mellan Karlskoga MF, Racerhistoriska klubben och Gelleråsen Arena.
Årets tävling har inget uttalat tema och heller ingen speciell inbjudningsklass. Tävlingen körs med samma upplägg som de andra tävlingarna i RHK´s regi, som riksmästerskap, men vi räknar ändå med ett stort startfält.
Klä sig tidsenligt
Vi brukar se många norska förare, även om inte tävlingen ingår i deras kalender längre. RHK har inlett ett samarbete med Finland där Velodromloppet är den första deltävlingen. Den andra delen av landskampen körs i augusti på Ahvenisto i Finland.
Precis som tidigare år uppmanas både publik, förare och mekaniker att klä sig tidsenligt efter den perioden som de tävlar i eller hejar på.
Hemmaföraren Lennart Bohlin hade sin häftiga Corvette till salu för ett par år sedan, men när Coronan kom blev den aldrig såld. Lennart kallar därför bilen för Corona-Corvetten och eftersom han fortfarande inte har sålt den kör han i år igen!
Kända engelska förare
Vi kommer att få finbesök från ett par kända förare från England. Steve Soper var en av nittiotalets bästa standardvagnsförare. Han var fabriksförare för BMW i 13 år. Nu kommer han till start i Mats Bergryds Ford Boss 302 i den nya klassen för amerikanska bilar (Trans AM.) Han har med sig Henry Mann, son till den legendariske föraren Alan Mann. Han kommer att köra Bergryds Shelby Mustang i GT-klassen.
Det var tänkt att det skulle köras en Baltisk Cup för Formula Junior, men det blev för få deltagare varför cupen ej kommer att köras, men det hindrade inte att några förare ändå vill komma och köra Velodromloppet som det var tänkt. Mest långväga gäst är John Fudge från USA.
Formel Vee
Det kommer som vanligt att köras gamla motorcyklar under lunchuppehållet. De äldsta cyklarna kommer från 1920-talet och vi kommer att få se märken som AJS, Norton, Husqvarna, MZ och Suzuki! En del cyklar har en lång och väldokumenterad historia och vi kommer även att få träffa några av stjärnorna som hanterade dessa vidunder förr i tiden.
Nytt för i år är en parad av sportbilar som vi kallar ”Lars-Göran Widenborg Tribute”. Lars-Göran var en av dem som var med och bildade RHK 1978 och han har alltid varit starkt förknippad med sportvagnar. Eftersom Lars-Göran sliter med hälsan på ålderns höst ville hans kompisar göra något extra kul för honom och därför har man raggat ihop dessa häftiga bilar.
Nedan ser ni en snabb presentation av de olika klasserna som är med i år:
1000cc Cupen, Standard-65, GT/GTS/GTP-1965, STD & GT Ny 1966-71, Trans AM, STD & GT Ny 1972-1990 (inkl Grupp A), Formel Äldre (inkl Förkrigsbilar, F3 ”Midget”, Formula Junior och Nordisk Special), Formel Vee, Formel Ford, Formel Slicks (inkl F2, F3, Formel Ford 2000 och Sports 2000).
Text: Bengt-Åce Gustavsson
– www.racefoto.se