(M a l a g a – S p a n i e n)
Jeep har döpt sin första elektriska tillika framhjulsdrivna familjebil till Avenger, vilket betyder hämnare på engelska. Namnvalet triggar i gång tankarna och man undrar vem jänkarna vill hämnas på och varför? På jakt efter svaret tar vi oss till ett soligt Malaga och allt visar sig handla om konkurrenternas glåpord om att varumärket sett sina bästa dagar. Nu är hämnden här och den är mer suv än ljuv.
Jeep har alltsedan begynnelsen förknippats med fyrhjulsdrift och gyttjebrottning. Nya Avenger är den första modellen som avviker från framgångsreceptet och det får givetvis företagets amerikanska direktörer att darra på manschetten. Som om detta inte vore nog är elsuvens grundstomme ett hopkok mellan Opel och Peugeot samtidigt som tillverkningen sker i Polen.
För arvet vidare
Du har förmodligen redan listat ut att dagens testbil aldrig kommer att rulla i USA. Det är en strikt europeisk produkt från den gigantiska Stellantis-koncernen där fjorton varumärken ingår – bland annat Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Fiat, Opel, Peugeot och inte minst Jeep. Om vi börjar med designen så lever det amerikanska arvet vidare genom den sjuribbade grillen som dock fräschats upp inför elektrifieringen. Annars är det markerade hjulhus och robusta linjer för hela slanten som för övrigt börjar från 469 900 kronor för en Longitude. Vill du hellre ha en Altitude? Det går utmärkt mot ett pristillägg på 25 000 och om du plussar på med ytterligare 25 000 blir fullutrustad Summit din. Hela gänget har heldigital instrumentering och bekväma framstolar men tyvärr kan inte ens Jeep trolla med det bakre benutrymmet.
Tanken som räknas
I maskinrummet arbetar en elmotor på 156 hästkrafter i kombination med ett relativt blygsamt batteripaket på 54 kWh. Det hela ger en räckvidd på omkring 40 mil om man är försiktig med gasen, vilket man oftast är då Jeep Avenger inte är något prestandamonster. Sprinten noll till hundra rullar på nio sekunder och med plattan i mattan toppas 150 km/h. Har man då i stället prioriterat framkomligheten? Vi får uppleva en liten provisorisk hinderbana som bevisar att man faktiskt tänkt på bilens attackvinklar – det är trots allt en Jeep! Väl ute på Andalusiens motorvägar är Avenger en milslukare med bra köregenskaper och en trivsam kupé med snillrika förvaringsfack samt ett rejält tilltaget bagage. Hämnden riskerar bli skoningslös för alla eldrivna konkurrenter.
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB