Vissa bilar förpassas till historien medan andra rullar till historien. För att hamna i den senare kategorin krävs mod, vilja och jävlar anamma. Det handlar om att våga gå emot strömmen och utmana etablissemanget. Det är ingen självklarhet men personerna och varumärkena som lyckats kan du läsa om här. Det blir ett halsbrytande äventyr där vi får uppleva milstolparna i bilens historia och allt börjar med en trehjuling som förändrade världen.
Text: Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB
1886
Benz Patent-Motorwagen
Carl Benz är mannen som uppfann bilen – men det var en hårsmån före konkurrenterna Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach. Avgörandet fälls av hans patentansökan som lämnades in den 29 januari 1886 och som godkändes i november samma år. Motorfordonet var en trehjuling vars encylindriga fyrtaktare levererade en hästkraft vid 400 varv per minut. Ett stort svänghjul hjälpte till att hålla motorn i gång mellan arbetstakterna och toppfarten landade på 13 km/h. Benz Patent-Motorwagen blev dock ingen kioskvältare utan såldes i 25 exemplar.
1908
Ford Model T
”Om jag hade lyssnat på vad kunderna ville ha så hade dom svarat en snabbare häst”. Orden kommer från Henry Ford och amerikanaren må ha satt världen på hjul men han uppfann alltså inte bilen. Däremot var det mannen som låg bakom löpandebandprincipen år 1913 och därmed kunde en ny T-Ford tillverkas på blott en timme och 33 minuter. När produktionen upphörde 1927 så hade över 15 miljoner exemplar tillverkats varav 50 000 skeppats till Sverige. Idag styrs företaget av Henrys barnbarnsbarn Bill Ford vars uppgift är att köra arvet vidare.
1934
Citroën Traction Avant
Citroën förändrade hela fordonsvärlden den 18 april 1934 då man presenterade Traction Avant, vilket betyder framhjulsdrift på franska. Visst drev fransyskan på framsulorna men det var inte allt – modellen erbjöd dessutom självbärande kaross, hydrauliska bromsar, torsionsfjädring och inte minst kuggstångsstyrning. Första modellen kallades 7A men populärast blev B11:an som rullade under smeknamnet ”gangstercittran” i Sverige. Citroën Traction Avant var långt före sin tid och satte en helt ny branschstandard.
1938
Volkswagen Typ 1
Bubblan i Sverige, Beetle i USA, Bug i England, Coccinelle i Frankrike, Käfer i Tyskland och Maggiolino i Italien. Kärt barn har många namn och ingen kunde förutspå vilken braksuccé Volkswagen Typ 1 skulle bli vid premiären 1938. Ferdinand Porsche stod för konstruktionen och uppdraget från naziregimen var att bygga en folkbil så billig att alla tyskar skulle ha råd att köpa den. Resten är en historia som sträcker sig hela vägen fram till den 30 juli 2003. Då rullade den sista urfolkan av fabriksbandet i Mexiko efter nära 22 miljoner tillverkade bilar.
1959
BMC Mini
1952 slog British Motor Corporation upp sina portar i Birmingham och företaget ville till varje pris få fram en småbil för att konkurrera med Volkswagens storsäljande Bubbla. Uppdraget gick till konstruktören Alec Issigonis som fick fria händer att skapa något nytt på fyra hjul. Genidraget bestod i att placera ett skottkärrehjul i varje hörn och motorn på tvären – därmed fick minibilen oanade utrymmen trots att den bara var tre meter lång. Resultatet presenterades den 26 augusti 1959 och strax därefter kopierade hela bilvärlden Sir Alecs koncept.
1966
Lamborghini Miura
1966 hände något exceptionellt i bilvärlden när Ferruccio Lamborghini presenterade Miura. Bakom linjerna stod designhuset Bertone och tillsammans med fabrikens konstruktörer hade man lyckats placera en imponerande V12:a på 350 hästkrafter på tvären strax bakom framstolarna. Världens första gatlegala supersportvagn med mittmotor var född och bilvärldens högsta division skakades om i sina grundvalar. Italienskan spurtade till hundra km/h på 6,7 sekunder och toppade 280 km/h. Det sista exemplaret lämnade Santa’Agata Bolognese 1973 och då hade 764 exemplar tillverkats.
1984
Chrysler Voyager
Den andra november 1983 är ett historiskt datum – då lanserade Chrysler ett för världen helt nytt bilkoncept. Utvecklingsavdelningen hade lyckats att kombinera en amerikansk van med en europeisk herrgårdsvagn och resultatet var ett litet utrymmestrolleri på hjul. Voyager var inte mycket större än medelsvenssons personbil men hade ändå imponerande plats åt allt och alla. Mannen bakom succén hette Lee Iaccoca och familjebussen räddade hela den krisdrabbade Chryslerkoncernen från en brakkonkurs.
1997
Toyota Prius
Prius betyder ”före sin tid” på latin och det är precis vad Toyota var med sin namnkunniga hybridbil som lanserades 1997. Japanerna satte inte bara en helt ny standard i bilvärlden utan banade även väg för framtiden. Trots att designen hade mycket övrigt att önska inledningsvis så satte miljödebatten fart på allvar när kändisar som Cameron Diaz, George Clooney, Harrison Ford, Julia Roberts och Tom Hanks sågs bakom ratten. Världens första massproducerade hybridbil var här för att stanna och nu är vi inne på den fjärde generationen.
2012
Tesla Model S
Tesla Model S är familjebilen som verkligen satte fart på omställningen till eldrift och fick hela motorbranschen att vädra frisk morgonluft. Elon Musk bevisade att elbilar visst kan fungera ute i den bistra verkligheten och leverera hisnande prestanda tillika lång räckvidd. Nu har dock inte resan varit helt smärtfri utan en hel del problem har dykt upp längs vägen. Hur som helst går deras roll i utvecklingen inte att underskatta. Tesla har på blott tjugo år blivit branschens pionjär samtidigt som företagets vd utsetts till världens rikaste man.
2023
AeroMobil 4.0
137 år efter att Carl Benz uppfann bilen är det dags att skriva ett nytt kapitel i historieboken. I år får världens första flygande bil luft under sina vingar och företaget som svävar högt i det blå är slovakiska AeroMobil. Med en simpel knapptryckning fälls vingarna ut och på enbart tre minuter sker förvandlingen från bil till flygplan. Undrar du över priset? Tja, runt tjugo miljoner kronor och då ingår en nödfallskäm i standardutrustningen. Om AeroMobil 4.0 förpassas till historien eller rullar till historien får vi veta någon gång i framtiden.