Vintern har varit lång och vem vet – kanske är den inte över än. Ändå börjar det bli hög tid att tänka på det traditionella bytet till sommarskrud. Många har redan däck liggandes hemma medan andra behöver införskaffa nya. Men att välja rätt är ingen lätt uppgift och många bilister låter snålheten bedra visheten, vilket kan ge katastrofala följder. Här kommer några goda råd inför det stundande däckskiftet.
Den 15:e april är sista dagen att köra på dubbdäck – sedan riskerar du tusen kronor i böter om det inte råder ”vinterväglag”. Har bilen dubbfria vinterdäck eller friktionsdäck så ligger avgörandet i dina egna händer. Det är nämligen lagligt att köra på dessa året runt, men det är inget vi rekommenderar då däcken har en helt annan gummiblandning och därmed uselt grepp tillika bromsförmåga på sommarvägar.
Tänk på att öka trycket
Vanligaste orsakerna till att köpa nya däck är slitage och punktering, men även ålder spelar roll. Många väntar tills däcken är helt utslitna och sett ur ett säkerhetsperspektiv är det riktigt dumdristigt. Såväl bromssträckan som risken för vattenplaning ökar rejält, så att investera i nya däck kan vara din och dina medpassagerares bästa livförsäkring. Om du väljer att montera dina gamla sommardäck så ska alltid de fräschaste sitta bak och detta oavsett om bilen är fram-, bak- eller fyrhjulsdriven. Tänk även på att kontrollera lufttrycket regelbundet – ett för lågt tryck ökar bränsletörsten, förkortar livslängden och försämrar bromsförmågan. Kolla lufttrycket med kalla däck och öka gärna biltillverkarens rekommendation med 0,3 bar så ökar du livslängden på kuppen.
Fysikens lagar gäller
Vattenplaning är en fara på sommaren så att ha rätt mönsterdjup på däcken är A och O. Enligt lagboken går gränsen vid 1,6 millimeter, men redan vid fyra så ökar risken för vattenplaning markant. När regnet vräker ner och däcken inte klarar av att forsla bort vattnet så förloras greppet och det går inte längre att styra. Om bilen börjar att plana så är viktigaste regeln att släppa gaspedalen och om du har en manuell växellåda ska kopplingen trampas ner. Alltför många trafikanter litar blint på att bilens teknik ska lösa alla obehagliga situationer men sanningen är att ingen elektronik i världen står över fysikens lagar. Var sjätte trafikolycka med dödlig utgång beror på däcken och en simpel koll är allt som behövs för att bryta mönstret i statistiken.
Text: Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB