Den här veckan har vi gjort en djupdykning på mer än utmärkta filmarkivet.se och delar med oss av tre favoriter i det digra utbudet. Det blir både reklam, propaganda och en hundraårig helikopter.
FILM Att etablerade skådespelare syns i reklamfilmer händer då och då, och många är de filmregissörer som någon gång i karriären gjort reklamfilmer. Visste du exempelvis att självaste Ingmar Bergman under tidigt 50-tal gjorde en serie reklamfilmer för tvålen Bris? Dessa filmer – i vilka flera kända ansikten passerar förbi – ligger ganska långt från det svårmod många kommit att förknippa Bergman med. De känns lustfyllda och lekfulla, gjorda med lätt hand. Med det inte sagt att de är gjorda med vänsterhanden, det är ambitiösa och välgjorda små filmer som på ett intressant vis lyckas variera temat kring den bakteriedödande tvålen.
De nio filmerna finns alla att se på filmarkivet. Sök på Bergmans reklamfilmer, eller klicka på länken nedan. Där finns också mer information om filmerna och deras tillkomst.
Bergmans reklamfilmer Filmarkivet.se — Hundra år i rörliga bilder
FILM En av de många bitar som gör gamla filmbilder ur verkligheten så fascinerande är att de ger en sällsynt inblick i hur människor då såg ut och betedde sig i vardagen, när de inte stod stelt uppradade för ett fotografi eller i iscensatta inslag. En av de senast upplagda filmerna på filmarkivet är den nästan på dagen hundra år gamla Veckorevy 1923-04-06. Där får vi se trafikmyllret på Norrbro i Stockholm, likväl som myllret vid uttagningen av barnskådespelare till filmen Mälarpirater (som sedan gjorts i flera nyinspelningar, senast 1987) likväl som ett gäng herrar på båttur. Det bjuds även på en demonstration av en tidig helikopter (en till synes ranglig tingest som inte så lite påminner om en jättelik version av våra dagars drönare för hemmabruk), och vi får se det senaste modet på en mannekänguppvisning innan det hela avslutas med vårens damhattar och damernas strumpor enligt det senaste parisermodet. En fascinerande inblick i en tid som på många sätt är olik vår egen, men som man när man ser barnen som kommer i närbild mellan omkring 2:40-3:00 inser ändå inte är så fruktansvärt längesedan. De lite obekväma, blyga leendena, en lätt grimas. Hundra år och oändligt mycket mer kameravana senare hade reaktionen över att inse att du hamnat i bild kunnat vara exakt desamma. Och plötsligt blir de stela figurer vi brukar se på bild människor. Människor vars kläder och frisyrer må vara annorlunda men som hade kunnat vara vem som helst av oss. Jag skulle så gärna vilja veta vad de två grabbarna skojar om i ögonblicket innan de upptäcker kameran, vilka tankar som går genom flickans huvud som får henne att brista ut i det fnissande leendet.
Veckorevy 1923-04-06 Filmarkivet.se — Hundra år i rörliga bilder
FILM Att jag uppskattar Hasse Ekmans filmer är varken någon hemlighet eller kan ha gått någon förbi. En lite kuriositet i hans filmografi är kortfilmen Ett yrke för män från 1944. Det är inget annat än en propagandafilm som handlar om hur toppen officersyrket är. Den är en produkt av sin tid, ett resultat av beredskapen och det utanför landets gränser rasande kriget. Man får ta filmen för vad den är, se det som ett tidsdokument. Hasses regi är av sedvanligt lätt slag, och på ett par ställen har han lyckats få in en Ekmansk skämtsamhet. Det är ingen essentiell del av Hasses omfattande produktion, men gillar man Hasse Ekman bör man givetvis ha sett den. Om inte annat för att kunna säga att man sett allt.
Ett yrke för män Filmarkivet.se — Hundra år i rörliga bilder
Nicklas Remmegård