(F l o r i d a – U S A)
Det såg länge ut som att nya bilar med förbränningsmotorer skulle förbjudas inom EU från år 2035 – men nu blir det inte så. Tyskland stoppade lagförslaget i elfte timmen och har lyckats förhandla fram ett undantag för motorer som drivs med syntetiska bränslen. Porsches vd Oliver Blume är nöjd och menar att eFuel gör det möjligt att köra företagets ikoniska sportbilar miljövänligt även efter 2035.
Tyskarna har dock inte varit ensamma – man har varit ivrigt påhejade av Italien som har en gedigen tradition av sportbilsbyggande att luta sig mot. Även Polen, Rumänien, Ungern, Tjeckien och Slovakien har stött undantaget med hänvisning till att elbilar inte är ett ekonomiskt alternativ för den breda massan.
Men det är naturligtvis ingen tillfällighet att just tyska politiker drog i nödbromsen för att släppa fram syntetiskt bränsle. Porsche har tillsammans med Siemens Energy redan en fullt fungerande fabrik för tillverkning av syntetiskt bränsle i södra Chile. Eller ska vi skriva eFuel (e-bränsle) eller electrofuel (elektrobränsle). Kärt barn har många namn! För några månader sedan producerades de första dropparna och en Porsche 911 tankades symboliskt upp med det klimatneutrala drivmedlet. Redan om ett par år ska anläggningen producera 55 miljoner liter om året och om ytterligare två år ska den siffran tiodubblas till 550 miljoner liter.
• • •
Hur framställs då syntetiskt bränsle? Om vi tittar på anläggningen i Punta Arenas så behövs enbart tillgång till vind och vatten. Ett vindkraftverk förser anläggningen med elektricitet, vilket krävs för att spjälka vattnet genom elektrolys till vätgas (H²) och syre (O²). Vätgasen blandas sedan med koldioxid (CO²) som utvinns direkt ur atmosfären och efter ett antal processer har vi ett syntetiskt bränsle som kemiskt liknar bensin.
• • •
Bakom projektet står ett konsortium vid namn HIF (Highly Innovative Fuels) och här finns även amerikanskt ägarintresse, främst genom ExxonMobil. Eftersom syntetiska bränslen är ett alternativ till såväl bensin som diesel finns enorma möjligheter att tjäna stora pengar och just nu planeras nya fabriker i såväl Australien som USA. Båda länderna planerar att förbjuda förbränningsmotorer i nya bilar från år 2035 – även om det bara är en handfull delstater i USA med Kalifornien i spetsen.
• • •
I större delen av landet med republikanska delstater som Texas tonas miljöproblemen ner och Donald Trump har helt ifrågasatt människans klimatpåverkan. Den tidigare presidenten drog ner anslagen till miljöforskning samtidigt som man hoppade av Parisavtalet, vilket Joe Biden ändrade på redan första dagen i Vita huset. Miljöpolitik är en minst sagt känslig fråga i ett land som är världsledande producent av både olja och naturgas.
• • •
Medan Europa har 2035 som ödesår för förbränningsmotorn har större delen av USA nöjt sig med 2050 som målsättning – alltså inte ett fast slutdatum. Men det räcker att nästa president är republikan och muskelmotorerna med åtta cylindrar eller fler får fortsätta att mullra vidare helt utan bäst-före-datum.
Carl-Ingemar Perstad,
CNP: s USA-korrespondent / © CNP AB