(L i s a b o n – P o r t u g a l)
Det är kärva tider och dina hårt inarbetade stålar måste räcka till mycket – inte minst familjens transportbehov. Kanske står du i valet och kvalet mellan att köpa nytt eller begagnat? Tja, då är Dacia Jogger svaret på dina böner och nu lanseras en helt ny hybridversion som tycks vara rena lyxbilen för alla hårt pressade barnfamiljer. Vad sägs om automatlåda, sju sittplatser och mängder av standardutrustning för 299 900 kronor?
Bilförsäljningen skvallrar mycket om tiden vi lever i och lågprismärket Dacia slår hela tiden nya försäljningsrekord – men det har inte alltid varit så. 2002 sålde man exempelvis 53 000 bilar och förra året landade motsvarande siffra på 574 000. På tjugo år har den rumänska biltillverkaren mer än tiodubblat sin försäljning och anledningen stavas Renault. Men låt oss återkomma till det.
Satsa på lyxversionen
Dacia Jogger lanserades för drygt ett år sedan med en trecylindrig bensinare och nu joggar man vidare in på elspåret med en redan utmärkt grundkondition. Utseendet är fortfarande en säregen blandning mellan kombi, familjebuss och crossover. En briljant lösning som gör att sju personer kan färdas med överraskande bra utrymmen och när den tredje sätesraden inte används går den enkelt att fälla eller helt plockas ur. Ryggstöden på mellanraden kan dessutom justeras och allt detta skapar en massa möjligheter att laborera med lastutrymmet. Om vi tittar på förarmiljön är det en trevlig historia med en 8-tums pekskärm i centrum och allt erbjuds i grundmodellen för 299 900 kronor. Vårt stalltips är dock att hosta upp 12 000 extra och få ”lyxversionen” Extreme. Vips uppdateras den manuella luftkonditioneringen till en klimatanläggning och man får godbitar som färgmatchande sömmar samt flygplansbrickor på ryggstöden.
Bästa familjebilen?
Största nyheten är naturligtvis drivlinan och det är här som Renault kommer in i bil(d)en. Fransmännen köpte den rumänska biltillverkaren 1999 och släktskapet märks tydligast under huven eftersom hybridmotorn har sitt ursprung från Renault Clio E-Tech. Det rör sig om en bensinfyra som arbetar tillsammans med dubbla elmotorer, vilket resulterar i en totaleffekt på 140 hästkrafter. Undrar du hur långt man kan köra på elektricitet? Eftersom batteriet är på 1,2 kWh snackar vi inga längre sträckor men det räcker för att sänka soppatörsten till 0,49 liter milen, vilket är imponerande för en sjusitsig familjebil. Automatlådan fungerar dessutom alldeles utmärkt och köregenskaperna får sig ett rejält lyft på kuppen. Medaljens baksida är en prishöjning med 68 000 kronor jämfört med motsvarande trepip som faktiskt duger åt dom allra flesta. Vi kan bara säga att oavsett motor är det förbaskat mycket familjebil för pengarna.
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB