(B a r c e l o n a – S p a n i e n)
Vad händer om man släpper loss ett gäng halvtokiga designers och ger dem fria tyglar att skapa något med klös? Svaret är nya Peugeot 408 och den läckra familjebilen kan få den mest luttrade matematikern att tappa räkningen. Den ena tvära vinkeln avlöser den andra och ingen kan missa att självaste Lamborghini Urus stått som förebild. Låt oss ta reda på om fransosen är stark som en oxe och modig som ett lejon.
Crossover är ett begrepp på modet för bilmodeller som har det lite svårt med identiteten och i den här kategorin faller nya 408. Det franska köket har kokat ihop suv-ingredienser med såväl några stänk halvkombi som coupé och sedan rört om i grytan. Vi tycker anrättningen smakar överraskande bra och allt serveras dessutom till en rimlig nota.
Massage på köpet
Peugeot 408 är ingen liten munsbit utan mäter 469 centimeter och strålar av kaxighet. Grillens tredimensionella layout är en nackvridare samtidigt som toppen av bakrutan fått ett par bevingade kattöron som effektivt döljer bagageluckans utanpåliggande gångjärn. Allt är gjort med stil och finess. För dig som undrar över färgen så heter den blå obsession och ingår som standard tillsammans med tvåfärgade 19-tumsfälgar. Utrustningsnivån är riktigt hög eftersom alla modeller säljs i GT-utförande och därmed börjar grundpriset från 419 900 kronor. Låt oss äntra kupén och fram sitter man behagligt i halvläderklädda stolar med inbyggd massage. Förarmiljön följer fransmännens utstakade framtidsväg med sin minimala ratt och digitala instrumentering. Den sluttande taklinjen påverkar naturligtvis takhöjden i baksätet men väl på plats imponerar benutrymmet.
Utmärkt byggkvalitet
Hur det är med bagaget? Tja, det beror faktiskt på vilken version du köper. I grundpriset ingår en bensinfyra på 130 hästkrafter men hostar du upp 110 000 kronor ytterligare får du en laddhybrid på 225. Det är en saftig prisskillnad och dessutom får den senare efterskänka 65 liters bagageutrymme till batterierna (471/536 liter). Men härifrån drar laddhybriden ifrån och accelerationen till hundra rullar på 7,8 sekunder jämfört med inroparens 11,5. Nu fick vi enbart provköra värstingen men båda bjuder glädjande nog på samma åttaväxlade automatlåda som standard. 408:an svarar rappt på gaspådrag och fjädringen är på typiskt franskt manér optimerad för mer komfort än sport. Ljudnivån tyder på bra isolering och när man stänger dörrarna finns där ett förtroendeingivande ”tjoff” som vittnar om utmärkt byggkvalitet. Stark som en oxe är en överdrift men modig som ett lejon är så sant som det är sagt.
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB