Inflationen är rekordhög och priserna stiger – inte minst på våra bilar. Årets billigaste nybilsköp kostar rekordhöga 144 900 kronor och tiondeplatsen snuddar vid 200 000 med en guldtias marginal. Majoriteten av gänget drivs fortfarande med bensinmotorer och som mest bjuds vi på mildhybridteknik. Någon renodlad elbil syns inte röken av utan då snackar vi minst dubbla pengarna jämfört med listans jumboplacering. Varsågoda, här är Sveriges 10 billigaste nybilsköp 2023.
Text: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB
144 900:-
Hyundai i10 Pure 1,0
Priserna har stuckit i höjden och 2018 kunde listans billigaste nybilsköp bli din för 79 900 kronor. Det innebär att årets segrare kostar nästan dubbelt upp men så bevisar Hyundai i10 att mycket hänt i småbilsvärlden under fem år. Den tuffa koreanen har inte minst farthållare, nödbromssystem, automatiskt helljus och en rad assistanssystem för att hjälpa till i vardagen. Utsidan är riktigt proper samtidigt som insidan rymmer upp till fem. Under huven arbetar en trecylindrig bensinare på 67 hästkrafter, vilket är samma motor som i tvillingen Kia Picanto.
159 900:-
Dacia Sandero Essential 1,0
174 900:-
Mitsubishi Space Star Comfort 1,2
Space Star fick sig en rejäl ansiktslyftning 2020 och det var lagom tajmat till att Mitsubishi började snacka om att vinka farväl till Europa. Men så gjordes en kovändning och nu ska varumärket med de tre diamanterna finnas kvar på vissa utvalda marknader – bland annat Sverige. Om vi tittar på lillstjärnan Space Star så är inte ”rymden” oändlig. Bagaget rymmer exempelvis 235 liter men då är å andra sidan komforten i baksätet helt okej. Annars är interiören en uppfräschad historia och under huven huserar en trecylindrig bensinare på 80 hästkrafter.
181 900:-
Kia Picanto Advance 1,0
Kia Picanto är tvillingbil med Hyundai i10 och därmed lönar det sig att jämföra syskonen extra noga i sömmarna. I rena pengar snackar vi 37 000 kronor men det är inte hela sanningen. Tittar vi noga skiljer sig även standardutrustningen eftersom Hyundai erbjuder grundmodellen Pure utan exempelvis luftkonditionering alltmedan Kia gör raka motsatsen och satsar på fullutrustade Advance. Tvillingarna tål att jämföras eftersom motorn är samma trepip på 67 hästkrafter. Ändå stoltserar Kia med sju års nybilsgaranti, vilket är två år mer än Hyundai.
183 900:-
Toyota Aygo X Play 1,0
I det här tämligen ålderstigna småbilsgänget är helt nya Toyota Aygo X en frisk fläkt som absolut är värd att titta närmare på. Inte minst för att grundpriset gör den till landets femte billigaste nybilsköp och kanske rent av det bästa? Det rör sig om en kaxig crossover som växt med 24 centimeter på längden jämfört med förra generationen. Förarmiljön är välordnad och inte minst uppkopplad till cyberspace med hjälp av en sjutums pekskärm. Den trecylindriga bensinaren levererar 72 hästkrafter och enda smolket i glädjebägaren är att noll till hundra tar femton sekunder.
184 900:-
Fiat 500 Hybrid Basic 1,0
Vad sägs om en ikonisk citybil med italiensk charm? Fiat 500 såg dagens ljus redan 1957 och den sextiosexåriga framgångssagan rullar vidare. Designen är lika retro som elegant och tack vare den gedigna tillvalslistan så är det lätt att sätta sin egen prägel på italienskan. Just ursprunget är dock en sanning med modifikation eftersom dagens 500 byggs i Polen jämsides med syskonbilen Lancia Ypsilon. Under huven arbetar en trepip på 70 hästkrafter tillsammans med ett mildhybridsystem som faktiskt är i mildaste laget – förbrukningen ligger nämligen på 0,47 liter milen.
186 300:-
Nissan Micra Acenta 1,0
Småbilarna representerar på sitt sätt det yttersta från varje biltillverkare. Det är här slösaktiga ingenjörer ska samsas med snåla ekonomer för att lyckas bygga det bästa och billigaste på fyra hjul. Nissan har lyckats lösa ekvationen relativt väl i den femte generationens Micra och motorn på 92 hästkrafter är exakt samma som i allianskollegan – Dacia Sandero. Nu är dock japanen 26 400 kronor dyrare och det är värt att ha i åtanke. Nissan Micra ser vid första anblicken ut att ha en tvådörrarskaross men det är en synvilla eftersom bakdörrarnas handtag ligger dolda i c-stolpen.
196 900:-
Suzuki Swift Hybrid Select 1,2
Suzuki Swift är något av en doldis i Sverige men internationellt är det en storsäljare och sedan debuten 1983 har över sex miljoner exemplar sålts. Kikar vi på interiören så känns förarmiljön fräsch med utmärkt åkkomfort. Dessutom ingår bland annat en 7-tums pekskärm med backkamera, autobroms, adaptiv farthållare och led-strålkastare. Hostar du upp ytterligare 15 000 kronor blir japanen dessutom fyrhjulsdriven och det är Suzuki ensamma om i det här gänget. I maskinrummet bjuds vi på mildhybridteknik där huvudrollen spelas av en bensinfyra på 83 hästkrafter.
197 400:-
Mazda 2 Sense 1,5
En liten bil med stora ambitioner är en bra sammanfattning av Mazda 2. Det gigantiska gapet i fronten påminner närmast om ett besök hos tandläkaren – fast med betydligt bättre villkor. För vad sägs om en treårig nybilsgaranti som kompletteras med sjuårig komponentgaranti? Därmed bjuder japanaren på hela tio års garanti och det är en trygghet som inte ska förringas. Även standardutrustningen är relativt hög och senaste uppdateringen är ett mildhybridsystem, vilket innebär att bensinfyran på 90 hästkrafter får temporärt stöd av en mindre elmotor i startögonblicket.
Sistaplatsen kammas hem av Citroën C3 – en småbil som är uppe och nosar på 200 000 kronor, vilket är all time high. Vad får man då för pengarna? Lillsuven sticker ut från mängden med sin annorlunda formgivning för att inte nämna alla snillrika detaljer. Karossidorna kantas av så kallade airbumps och luftkuddarna är inte enbart för syns skull utan skyddar även mot eventuella dörruppslag. Vill du personifiera lillcittran ytterligare finns 97 olika kombinationer och inte minst sju olika färger. Motorn är en bensintrea på 82 hästkrafter som dricker 0,54 liter milen.
Fotnot: för att göra listan så omfattande som möjligt har vi enbart valt en bilmodell från respektive varumärke. Lokala prisskillnader och kampanjer kan förekomma.