BMW sätter färg på tillvaron
Vad sägs om att kunna ändra bilens karossfärg med ett simpelt knapptryck? På teknikmässan CES i Las Vegas visade BMW upp en prototyp vid namn Vision Dee och de tre bokstäverna står för ”Digital Emotional Experience”. Med hjälp av e-ink-teknik förvandlas bilen likt en kameleont och totalt finns 32 olika grundfärger tillgängliga. Vision Dee är indelad i 240 olika segment där varje del kan ändra kulör individuellt och tekniken används normalt i surfplattor. Därmed kan man skapa en färgsprakande BMW efter eget tycke och smak.
Honda lirar med Sony
Två giganter har bestämt sig för att lira ihop och resultatet är ett helt nytt bilmärke som kort och gott döpts till Afeela. Bakom det nybildade företaget står inga mindre än Honda och Sony, vilket innebär att elektronikjätten står för underhållningen medan biltillverkaren ansvarar för drivlinan. Lanseringen är spikad till 2026 och det elektriska flaggskeppet är självkörande i nivå tre. Det innebär att föraren inte behöver övervaka körningen hela tiden, utan bara var tillgänglig om systemet behöver hjälp. Tiden kan i stället fördrivas med att spela på bilens integrerade PlayStation 5.
Jackpot för Hyundai
Får det lov att vara en robottaxi? Självkörande bilar må vara ett omtvistat ämne men nu har Motional fått grönt ljus till en helt ny satsning i Las Vegas. Spelstaden mitt i Mojaveöknen ska nämligen bli först ut med en självkörande taxiverksamhet och det är nya Hyundai Ioniq 5 som fått hedersuppdraget. Vi snackar här om helt självkörande bilar så räkna inte med någon stilig chaufför med hatt. Tjänsten ska vara i gång om några månader – därmed kan man ta en robottaxi till närmsta drive-in-kapell och gifta sig med en Elvis Presley-kopia som vigselförrättare.
Kristider med kassaklirr
Trots bistra tider med krig, hög inflation, dyra elräkningar och ökade priser så rullar Bentley, Bugatti och Rolls-Royce mot strömmen. Världens rikaste har knappast dragit i handbromsen utan köper lyxbilar som aldrig förr. Trion nådde en helt ny milstolpe och samtliga slog tillverkningsrekord under 2022. Bentley krängde inte mindre än 15 174 lyxbilar, Bugatti nådde 80 unika exemplar samtidigt som Rolls-Royce lyckades ta sig över 6 000-strecket med 21 vräkiga ekipage till godo.
Reklam för miljarder
Bilindustrin står inför stora förändringar, vilket inte minst gäller köpprocessen. Volvo har redan gått ut med att man enbart ska sälja elbilar från år 2030 och att dessa enbart ska krängas över nätet. På tal om nätet så innebär också uppkopplade bilar att tillverkarna översköljs av information om sina kunder och dess vanor – något som är guld värt. Konsultföretaget McKinsey & Company värderar dessa tjänster till svindlande 400 miljarder dollar år 2030 så räkna med att få reklam i exempelvis din bils pekskärm.
Text: Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB