Kiviks marknad är en 400-årig tradition och en av landets största med över 100 000 besökare varje år. På Civics marknad firar däremot Honda 50 år och har under den tiden attraherat fler än 27,5 miljoner köpare. I år når japanerna dessutom sitt mål att elektrifiera alla modeller i Europa genom att lansera Civic Hybrid – en elbil som rullar på bensin. Häng med så tar vi oss en tur i Hondas nya åkattraktion.
På Civics marknad har det på kort tid dykt upp allt fler nya miljökaruseller som drivs av en elmotor som tar sin kraft från ett litet batteri som i sin tur laddas med hjälp av en bensinmotor.
Hybridsystemet kan dock ändra på spelreglerna när behov finns och resultatet låter inte vänta på sig. Vad sägs om en optimal kombination mellan körglädje och bränsleekonomi?
Finslipad identitet
Den elfte generationens Honda Civic bjuder på stilrena linjer men utan att identiteten och det sportiga uttrycket gått förlorat. Det rör sig fortfarande om en halvkombi med tuff attityd – men nyheterna syns tydligast på insidan i vår Civic Advance. Här är hela instrumenteringen digital med en närmast perfekt balans mellan fysiska knappar och dansant pekfingervals på infotainmentskärmen. Ett extra plus ger vi till något så simpelt som ventilationsutblåsen vars praktiska lilla joystick gör det busenkelt att ställa in luftflödet. Hur det är med utrymmena? Hondan får godkänt även här men den kraftigt sluttande bagageluckan påverkar såväl huvudhöjden i baksätet som lastutrymmet. Det går som bekant inte att trolla med knäna.
Körglädjen i högsätet
Design och utrymmen i all ära, men det som verkligen definierar nya Civic Hybrid är en närmast överrumplad körglädje. Receptet är en motoreffekt på 184 hästkrafter i kombination med ett vridstyvt chassi, bra fjädring och krispig styrning. Två av tre körlägen är inriktade på ekonomi – i sportläget framträder däremot en annan karaktär och ett virtuellt motorljud sprider välljud i kupén. Hondan är ett praktexempel på att man kan ha roligt bakom ratten och samtidigt spara på jordens resurser utan att bli rånad på kuppen. Det handlar om att hitta en gyllene medelväg mellan prestanda, körglädje, förbrukning och pris. Noll till hundra rullar på åtta sekunder och förbrukningen ligger stabilt runt halvlitern milen. Lägg till detta ett grundpris på 334 700 kronor så uppenbarar sig en vettig familjebil som passar lika bra att köra ungarna till skolan som att ta en sommarutflykt till Civics, förlåt, Kiviks marknad.
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB