Nytt år, nya möjligheter och nya bilar. Nu ligger tolv händelserika månader framför oss och fordonsindustrin har inte sparat på elen. Mängder av spännande elbilar väntar bakom kulisserna men tro inte för den skull att förbränningsmotorn är död och begraven. Det är tolv år tills alla nya fordon som säljs måste vara utsläppsfria och innan dess ska vi hinna uppleva såväl självkörande som flygdugliga bilar. Om det blir spännande eller skrämmande får tiden utvisa.
Text: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB
Audi Q8
Atomer består av protoner, neutroner och elektroner. Audi har dock tillfört ännu ett begrepp och det är eldrivna e-troner. Nu får dock tyskarnas första elektriska suv en välförtjänt ansiktslyftning och passar samtidigt på att byta namn till Q8. Precis som tidigare erbjuds två karosser – en traditionell Suv och Sportback med coupévibbar. Hela gänget har fått ny front med en lång ljusramp strax ovanför ringarna i grillen och interiört ligger fokus på mer hållbara material. Under huven hittar vi tre välbekanta elmotorer på 335, 402 eller 503 hästkrafter och grundpriset börjar från 799 900 kronor.
BMW M2
BMW:s splitternya M2 kan lättast beskrivas som ett litet krutpaket på fyra hjul. Designen har hottats upp av bayrarnas motorsportdivision och kantas av sidokjolar samt muskulösa hjulhus. Mest uppseendeväckande är grillen som till skillnad från den övriga familjen inte bjuder på några överdimensionerade njurar och ribborna är dessutom horisontella. Invändigt hittar vi naturligtvis sportstolar, tyskarnas böjda pekskärm och vad sägs om en handjagad växellåda? I maskinrummet arbetar en bensinsexa på 460 hästkrafter som spurtar till hundra på 4,1 sekunder. Lanseringen tar fart i april och grundpriset startar på 759 000 kronor.
Ferrari Purosangue
Ferrari har hakat på suvtrenden och italienarnas bidrag till den omåttligt populära biltypen har döpts till Purosangue. Namnet betyder fullblod på italienska och inte minst alla hästmänniskor vet därmed att det rör sig om en temperamentsfull ras. V12:an levererar 725 stegrade hästar och trots sin tjänstevikt på 2,3 ton rullar noll till hundra km/h på 3,3 sekunder. Ferrarin bjuder på något (för varumärket) så ovanligt som fyra sittplatser och lika många dörrar – varav dom bakre hänger i bakkant och öppnas elektriskt. Prislappen börjar runt fyra miljoner kronor och som vanligt är tillgången betydligt lägre än efterfrågan.
Hyundai Ioniq 6
Vad blir det om man korsar en klassisk Saab 92 med en sprillans ny Porsche 911? Tja, en ovanligt strömlinjeformad Hyundai med namnet Ioniq 6. Designen både hissas och dissas, men linjerna hjälper till att krama ur 61 mil från ett batteri på 77,4 kWh. Toppmodellen är fyrhjulsdriven och bjuder på sammanlagt 325 hästkrafter. Med hjälp av 800-voltsteknik kan man ladda från 10 till 80 procent på blott 18 minuter. Förarmiljön är som sig bör digital och upplevs faktiskt bäst på kvällen då panelerna lyser upp som strippen i Las Vegas.
Lexus RX
Lexus höjer ribban flera snäpp och kör mot nya oanade höjder med helt nya RX. Modellen bjussar på finslipade köregenskaper och ny teknik – men även formen har vässats. Spindelgrillen är början på något helt nytt liksom bakljusen som stäcker ut sig tvärs över bagageluckan. Lägg till detta den pampiga kulören vid namn Cooper Crest som verkligen får japanen att sticka ut från mängden. Under huven erbjuds självladdade hybridmotorer på 250 respektive 371 hästkrafter samt en laddhybrid på 309. Priset startar från 679 900 kronor, vilket innebär att man får mycket lyxbil för pengarna.
Mini Aceman
Låt oss presentera nya Mini Aceman som är en elektrisk crossover med produktionsstart i slutet av året. Formgivningen är minst sagt läcker och äventyrskänslan förstärks med hjälp av ett matchande takräcke. Nu ska vi dock ta hänsyn till att bilderna visar en prototyp men ger ändå en fingervisning om vart det bär hän. Interiören följer trenden med återvunna material och har något så annorlunda som en stor rund pekskärm. Härifrån styrs det mesta men till entusiasternas stora glädje har man sparat några klassiska vippströmbrytare. Storleksmässigt klämmer Aceman in sig mellan Cooper och Countryman.
Porsche 911 Dakar
1984 knep Porsche sin allra första seger i Paris-Dakar Rallyt och nu släpper tyskarna en rullande hyllning till vinnarbilen. Porsche 911 Dakar har fem centimeters högre markfrigång och skulle det ändå inte räcka till kan den höjas ytterligare tre med hjälp av ett unikt luftsystem. Vad sägs om takräcke med integrerade extraljus, knallröda bogseröglor och sexpunktsbälten? Hjärtat är en bensinsexa på 480 hästkrafter som spurtar till hundra på 3,4 sekunder samtidigt som terrängdäcken begränsar toppfarten till 240 km/h. 2500 exemplar ska tillverkas och priset startar från 2 480 000 kronor.
Smart #1
Trodde du att Smart kastat in handduken? Nej, företaget lever i allra högsta grad och ägs 50/50 av Mercedes samt kinesiska Geely. Senaste tillskottet har fått det annorlunda namnet #1 och är en elbil med plats för fem som byggs i just Kina. Vad sägs om 272 hästkrafter, bakhjulsdrift och ett batteripaket på 66 kWh som tar dig 44 mil på en laddning? Drivlinan är extra intressant för oss eftersom ryktet säger att kommande Volvo EX30 får exakt samma bestyckning. Funderar du på hur det är möjligt? Geely äger majoriteten av aktierna i såväl Volvo Cars som Mercedes.
Toyota C-HR prologue
Toyotas lilla tuffa crossover C-HR lanserades 2016 och gjorde snabbt ett märkbart avtryck i branschen. Under året är det dags att lansera en ny generation och C-HR prologue är en välsmakande aptitretare på vad som komma skall. Det första man slås av är att en redan djärv bil blivit ännu mer rebellisk och inspirationen bakom den vågade formgivningen är hämtad från – hammarhajen. Toyota är inte ute på djupt vatten men har ändå tagit till sig av ordspråket och håller munnen stängd. Man säger inte ett knyst om vad som döljer sig i maskineriet!
Volvo EX90
Årets tyngsta nyhet för svenskt vidkommande är nya Volvo EX90. Tjänstevikten är 2 818 kilo men då ingår också ett stort batteripaket á 111 kWh, vilket ger upp till 60 mils räckvidd beroende på vilken elmotor du väljer. Det finns två alternativ på menyn – 408 (Twin Motor) eller 517 hästkrafter (Twin Motor Performance). Minstingen kostar hela 1 085 000 kronor och vill du ha värstingen är det bara att hosta upp ytterligare 54 000. Interiören rymmer upp till sju åkande och för att garantera komforten har flaggskeppet växt med nästan en decimeter på längden jämfört med dagens XC90.