Vinterkylan är här, perfekt väder för att tända ett ljus, krypa upp i soffhörnet och dricka en god julöl medan man tittar på något bra. Så passande då att vi tipsar om just rörlig bild i olika former den här veckan, ett av tipsen kanske rentav inspirerar till vad du har i glaset.
FILM Med ett fotbolls-vm som får veckans På spåret att utgå och en urtrist Nobelbankett som ockuperar hela lördagskvällen står SVT för en riktigt, riktigt svag helg. Tur då att de kan rädda upp sitt rykte på SVT Play där du nu kan se två svenska filmer av väldigt olika typ, som var och en är sevärda av olika skäl. Ingmar Bergmans hyllade Persona (1966) och den betydligt mer lättsamma Hundra dragspel och en flicka (1946). Jag tänkte självfallet uppehålla mig lite vid den sistnämnda. Hundra dragspel och en flicka är en underhållande, musikfylld komedi med en Elof Ahrle i toppform och ungefär samma roll som han alltid spelar. Den här gången i en historia som kretsar kring hur han och en kollega konstruerat ett nytt dragspel vars ritningar en givetvis skrupellös konkurrent vill komma över. Efter diverse förvecklingar kulminerar det hela i en stor dragspeltävling där i flera av den tidens allra största dragspelare medverkar. Det är på många sätt en bagatell, men den är intressant av åtminstone två skäl. För det första ger det en glimt av vilken status dragspelet hade. För det andra att det är ett utmärkt exempel på en genre stofilprofilen Martin Kristenson kallar förgasarfilm. En för den tidens svenska film vanlig typ av berättelse där någon, ofta en ung och kämpande uppfinnare eller ingenjör, gjort en epokgörande uppfinning som någon konkurrent eller annan suspekt figur med ohederliga metoder försöker komma över. Påfallande ofta handlar det om just en ny förgasare, ett nytt bränsle eller något liknande, därav benämningen förgasarfilm. I det aktuella exemplet handlar det alltså om ett dragspel. Alla kriterier för att kunna kallas förgasarfilm uppfylls dock. Den nya uppfinningen, skummisen som vill stjäla uppfinningen och den stora finalen där den nya uppfinningen triumferar. Kristenson påpekar att dessa filmer ofta också har ett patriotiskt drag då kampen ofta står mot en utländsk fabrikör, vilken givetvis alltid förlorar. I just Hundra dragspel och en flicka uttalas visserligen aldrig att motståndaren är utlänning, men han bär det utländsk klingande namnet Speilman vilket givetvis är suspekt nog. Allt sammantaget blir Hundra dragspel och en flicka en liten bit kulturhistoria, som säger mer om sin tid och vilka vi var då än sjuttioåtta hyllade romaner från samma tid. Persona kommer alltid vara mer konstnärligt intressant, men säger i jämförelse nästan ingenting om sin samtid. Passa på att se båda.
JULÖL I veckan publicerade dryckeskulturyoutubern David Kringlund ett klipp där han och Edward Blom testar ett antal olika julöl. Givetvis ett måste för oss julölsälskare som redan vid tjugondag Knut börjar längta efter att julölen åter ska dyka upp på hyllorna. Finns att se här: Testar 16 olika julöl med Edward Blom
Nicklas Remmegård