Design – skär genom vågorna
Det spekulerades länge hur ersättaren till dagens XC90 skulle formges och resultatet är en skandinaviskt designad suv vars linjer hämtat inspiration från lyxyachter. Designchefen Robin Page säger att fronten ska föra tankarna till havet och en båts förmåga att skära genom vågorna. Volvos främre ljusarrangemang, Tors hammare, finns kvar i omstöpt form samtidigt som kupén ger ett luftigt intryck tack vare ett stort panoramaglastak. För att minska luftmotståndet har man jobbat med varje detalj och förutom integrerade tillika elektriska dörrhandtag så har EX90 även försetts med aerodynamiska 21-tumsfälgar.
Interiör – med 5G uppkoppling
Insidan kantas av sju sittplatser och inte minst ett helt nytt infotainmentsystem. Den stora pekskärmen på 14,5 tum har dessutom inbyggd 5G uppkoppling, vilket är viktigt eftersom bilens mjukvara uppdateras genom uppkopplingen. En nyutvecklad app gör att man kan öppna bilen via mobilen och hitta lediga laddstationer. Att hållbarhet ligger i tiden bevisas inte minst av interiören vars material är helt biobaserade. Varje ny Volvo EX90 innehåller drygt femtio kilo återvunnen plast tillika 15 procent återvunnet stål och 25 procent återvunnen aluminium.
Laddning – åt båda hållen
Hårdvaran i EX90 är förberedd för dubbelriktad laddning, vilket innebär att batteripaketet på 111 kWh exempelvis kan användas till att förse ditt hus med elektricitet under ett strömavbrott. Möjligheterna med ”Vehicle to Grid” eller ”V2G” är enorma och elbilar med tekniken kan även hjälpa till att stötta elnäten vid kapacitetsbrist, vilket ger bilägaren en ny inkomstkälla. Volvo kommer att erbjuda utrustningen som behövs succesivt på olika marknader. Bilens maximala snabbladdningseffekt är 250 kW, vilket innebär att man laddar från 10 till 80 procent på 28 minuter.
Lastutrymme – skylten säger allt
Volvo har genom årens lopp hjälpt många familjer med sina laster och nya EX90 är inget undantag. Med tredje sätesraden nerfälld sväljs 655 liter (annars 310) samtidigt som en liten avlastningsplats i fronten rymmer ytterligare 34. Är man osäker på om prylarna får plats så finns en fiffig informationstavla i det bakre lastutrymmet. Här anges alla mått för bilens tre sätesrader och för att ge en extra fingervisning visas även olika föremål. Har din familj riktigt stora laster så är dragvikten hela 2,2 ton.
Säkerhet – den osynliga skölden
”EX90 tar säkerheten till en helt ny nivå” säger utvecklingsfolket och visst finns det gott om tekniska finesser. Förutom radar, kameror och ultraljudssensorer är flaggskeppet utrustad med lidar. Det är en laserljusbaserad radar som är placerad strax ovanför vindrutan och skapar en tredimensionell bild av omgivningen. Informationen skickas sedan vidare till bilens dator som tolkar 360 graders vyn för att, om så behövs, blixtsnabbt reagera. Systemet kan upptäcka fotgängare på 250 meters håll i totalt mörker och varnar genom olika nivåer av rattmotstånd.
Text: Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB