Oktober och november är högsäsong för byte till vinterdäck. Däckservice i Degerfors erbjuder byte, förvaring och försäljning av däck till både personbilar och tunga fordon. Här började man förbereda höstruschen redan i vintras då man beställde vinterdäck för att kunna möta efterfrågan.
När högsäsongen väl drar igång kommer det jobbas för fullt inne på verkstaden. Bara i däckhotellet finns däck till omkring tusen bilar, och utöver dem tillkommer kunder som valt att själva förvara sina däck. Med fyra däck per bilar kan konstateras att många däck blir det.
– Det får ta max tio minuter per bil att skifta däck, säger Johan Gustavsson som driver Däckservice och tillägger med ett leende: målet är att kunden inte ska hinna dricka upp sitt kaffe.
I samband med skiftet rengörs däcken, och har du dem i däckhotellet tas de om hand, kontrolleras och förvaras tills det är dags att åter byta till sommardäck. Precis som att allt fler väljer att inte själva byta sina däck har däckhotellet vuxit i popularitet under åren. En bekväm lösning för kunden som varken behöver förvara sina däck eller ha koll på när de behöver bytas mot nya.
Utöver personbilar riktar Däckservice även in sig mot tyngre fordon. Tidigare i år stod den nya hallen för tunga fordon och elbilar färdig, och här är man fullt utrustade för att skifta och förvara däck för såväl lastbilar som traktorer. Däckhyllorna sträcker sig högt över oss, mellan dem åker en truck som lyfter upp de tunga däcken mot hyllplan alldeles under taket.
Johan Gustavsson startade Däckservice ihop med en kollega för ett tiotal år sedan, men hade redan då många år bakom sig i branschen.
– Jag började på Vulkcentralen 1992, minns han, då dubbade vi däcken själva för hand.
Förr var 90% av alla vinterdäck dubbdäck menar Johan, men andelen som kör odubbat har stadigt blivit allt större.
– Odubbat fungerar väldigt bra i snöslask , och de har fördelen att kunna sitta lite längre på våren så det blir mindre stress med att byta.
Han understryker att det viktiga är att välja ett märkesdäck, gärna nordiskt, då får man bra grejer som är anpassat till vårt klimat.
Text: Nicklas Remmegård
Foto: Nicklas Remmegård & Däckservice
Byggnationen av hallen för tunga fordon.