(B r y s s e l – B e l g i e n)
Japan är det enda landet i världen som har kejsardöme och därmed kanske det inte är så konstigt att Toyota Corolla är kejsare i bilvärlden. Den legendariska bilmodellen såg dagens ljus 1966 och har alltsedan dess sålts i över 50 miljoner exemplar. Nu är japanerna inne på den tolfte generationen och vi har som enda svenska bilnyhetsbyrå provkört nästa års stora nyhet. Men låt dig inte luras av kejsarens nya maskeradkläder!
Toyota Corolla är en framgångssaga av otroliga proportioner och enligt företagets egna matematiker så säljs en ny Corolla var femtonde sekund någonstans i världen. Om vi skulle ställa upp alla 50 miljoner sålda bilar på rad så skulle det räcka sex varv runt jorden. Nästa år händer stora nyheter och under stort hemlighetsmakeri har vi fått provköra en prototyp.
Vilseledande manöver
Låt oss därför börja med den blåvita maskeringen i såväl fronten som baken. Det är inget nytt flummigt påfund utan ska helt enkelt vilseleda våra ögon eftersom den officiella pressvisningen inte varit än. Precis som tidigare tillverkas Toyota Corolla i tre versioner men eftersom intresset för sedaner är minimalt i vårt avlånga land så tas den bara in som halvkombi och kombi – varav den senare väcker störst intresse. Vad det är för nyheter som väntar oss? Designmässigt rör det sig om en ny grill, fräsigare strålkastare och en snyggare utformning av den bakre stötfångaren. Kejsarens nya kläder är således inte nya utan snarare nygamla. Invändigt märks förändringens vind desto mer tack vare en ny digital instrumentering på 12,3 tum samtidigt som den högt placerade pekskärmen uppgraderats till 10,5 tum.
Femte gången gillt
Det ärliga barnet i H.C. Andersens berömda saga utbrister ”kejsaren är naken” och trogna läsare kanske på samma sätt vill påpeka att ”kejsarens förändringar är minimala”. Problemet är bara att nyheterna av störst magnitud inte går att se med blotta ögat. Corolla har nämligen begåvats med den femte generationen av japanernas hybridsystem och här snackar vi stora nyheter. Effekten har ökat och prestandan förbättrats samtidigt som såväl bränsle- som koldioxidutsläppen minskats. Exakt som tidigare erbjuds bensinare på 1,8 respektive 2,0 liter men tack vare förnyelsearbetet är effekten nu på 140 respektive 196 hästkrafter. Vi provkörde minstingen i gänget och visst märks nyheterna – i positiv bemärkelse på vägen men negativt rent ekonomiskt. Grundpriset för vår Corolla Touring Sports har ökat till 309 900 kronor men då kommer faktiskt inte kejsaren spritt språngande naken utan har tvärtom mycket standardutrustning innanför kläderna.
Text: Johannes Gardelöf och Willy Priske / © CNP AB
Foto: CNP AB