I sin roll som Svenska Akademiens ständiga sekreterare blev Sara Danius en feministisk förebild och en modeikon. I utställningen Evigt stolt i eget ljus – Sara Danius och modet på Kristinehamns konstmuseum visas de fyra klänningar av Pär Engsheden hon bar på Nobelfesterna 2015-2018.
– Det är roligt att få chansen att visa dem, säger Hanna Jonasson på Kristinehamns konstmuseum, vi tror och hoppas på många besökare.
På väg in i utställningssalen möter vi Sara Danius blick där hon blickar ut från det stora porträttfotografi som placerats precis innanför dörren. Där inifrån hörs röster, ljudet av den intervju med Sara Danius och Pär Engsheden som där den projiceras längs långsidans vägg är det första som möter besökaren när man kliver in i utställningssalens luftiga rymd. På en upphöjning nära salens mitt står utställningens huvudnummer, Sara Danius Nobelklänningar från åren 2015-2018. De upplysta klänningarna blir centralpunkten mot vilken blickarna dras i det i övrigt dämpade ljuset. Effekten blir som barockmåleriets klärobskyr, där det centrala motivet närapå glöder medan omgivningen ligger i skugga.
Klänningarna tillhör Nationalmuseum, dit de skänktes av Sara Danius son Leo sommaren 2019.
Processen för att få låna klänningarna har varit lång och utställningen på Kristinehamns konstmuseum är en unik möjlighet att få se dem. Det är ingen vandringsutställning utan när utställningen är över i början av nästa år lämnas klänningarna tillbaka till Nationalmuseum.
– Det gäller att passa på, menar Hanna, man vet aldrig när de visas nästa gång.
Det är inte enbart Sara Danius klänningar som visas på utställningen. I den angränsande salen finns föremål som tillhört Selma Lagerlöf, bland annat ett par klänningar, solfjädrar och en hatt prydd med strutsfjädrar – kanske rentav den Selma bar på den tidigare tjugokronorssedeln. Det är ingen slump att dessa två tar plats på samma utställning. De satt båda på stol nummer sju i Svenska Akademien, var båda röster för kvinnors rättigheter och Selmas Nobelklänning inspirerade Pär Engsheden när han gjorde sin första klänning till Sara Danius.
Av de fyra klänningar han skapade under åren 2015-2018 är de tre första även inspirerade av olika litterära verk. Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt, Balzacs Förlorade illusioner och Ett eget rum av Virginia Woolf, alla tre verk Danius själv skrivit om. Det speglar hur Pär Engsheden jobbar nära sina kunder, hur han vill lära känna dem för att personligheten ska synas i den färdiga klänningen.
Den fjärde klänningen är den orange och rosa kreation som bars under 2018 års Nobelfest och omedelbart blev en av senare års mest omtalade och ikoniska klänningar.
– Många tror att den är ett statement kring skandalerna i Akademien men det säger både Pär och Sara att det är den inte, menar Hanna Jonasson men tillägger att rosetten i halslinningen är en blinkning till knytblusen som kom att bli Saras signaturplagg.
I det inre rummet spelas Sara Danius sommarprat från 2018 och mitt på golvet står värmländska Ditte Reijers skulpturer I own my brain, som är en direkt hyllning till Sara Danius.
– De visades på höstsalongen på Värmlands museum som öppnade 12 oktober 2019, berättar Hanna, det var samma dag som Sara gick bort.
Evigt stolt i eget ljus öppnade 8 oktober med en välbesök vernissage där Philip Warkander som står bakom boken Danius och modet invigde utställningen. Han och hans medförfattare kommer tillbaka till museet för ett föredrag 10 november.
Utställningen visas fram till 29 januari 2023.
Text: Nicklas Remmegård. Foto: Nicklas Remmegård