(F r a n k f u r t – T y s k l a n d)
Vet du vilken elbil som sålde bäst i Sverige under första halvåret 2022? Okej, du får en ledtråd längs vägen. Den aktuella sladdisen delar namn med ett företag i telekom-branschen. Kia e-Niro är helt rätt svar och nu lanseras en ny generation som inte vill förväxlas med en sökjätte på nätet. Vi säger hej till nya Kia Niro EV som finslipats med såväl bättre räckvidd som tuffare design.
Försäljningsproffsen brukar säga att dom första fem minuterna bakom ratten är avgörande om det blir en bilaffär eller inte. Om vi nu ska utgå från den teorin så blir nya Kia Niro EV samma braksuccé som föregångaren. Allt är nämligen förbättrat trots det faktum att elmotorn förlorat massor av kraft på det berömda pappret.
Styra vinden
Låt oss börja med designen som fått sig ett rejält lyft och formgivarna har tagit ut svängarna utan att ha kört i diket. Lägg speciellt märke till elbilens udda ljusarrangemang som gör att den sticker ut alla tider på dygnet. På plats bakom ratten (som hämtats från storebror EV6) är det uppenbart att fokus legat på att skapa en välkomnande och trivsam miljö. Här har vi också själva ryggraden i Kia Niro EV – känslan av att bilen är som en förlängning av det trygga hemmet eller kanske snarare digitala hemmet. För här har i princip alla analoga funktioner fått stryka på foten för digitala lösningar. Kupéutrymmet har dessutom växt på alla håll och kanter eftersom det 443 kilo tunga batteripaketet på 64,8 kilowattimmar gömts under själva golvet. Medaljens baksida är att baksätet fått höjas, vilket gör att vuxna riskerar att sitta något sämre.
Anpassa seglen
Undrar du vad som gömmer sig under motorhuven? Här finns för det första en liten frunk som huserar laddkablarna och det tackar vi för. Därmed stjäls ingen plats från bagageutrymmet som för övrigt rymmer 475 liter. Gräver man lite djupare i nosen så återfinns en elmotor på 204 hästkrafter och med ett vridmoment på 255 Newtonmeter, vilket är hela 140 Nm mindre än hos föregångaren. Men av detta märks faktiskt ingenting utan köregenskaperna har tvärtom förbättrats med såväl krispigare styrning som bättre väggrepp. Räckvidden ligger på 46 mil och när det är dags att snabbladda så är maxeffekten 100 kW. Det är inte den bästa siffran i elbilsvärlden men å andra sidan måste tillverkarna välja och vraka för att hålla prislappen nere. Kia Niro EV kostar från 530 500 kronor och då får man sju års nybilsgaranti på köpet. Kan man inte styra vinden så får man anpassa seglen.
Text: Johannes Gardelöf och Willy Priske / © CNP AB
Foto: CNP AB