(K ö p e n h a m n – D a n m a r k)
Att bli rullande ikoner är få förunnat – men tyska Volkswagen har faktiskt ett dubbelgarage helt för sig själva i bilvärldens ”Hall of Fame”. Naturligtvis rör det sig om folkabussen och folkabubblan. Den senare återlanserades 1997 under pompa och ståt, men trots blomvasen på instrumentbrädan ville inte köpsuget infinna sig. När tyskarna nu blåser liv i folkabussen är det annat ljud i skällan. Nya ID. Buzz luktar succé även om det finns några anmärkningar.
Volkswagen ID. Buzz kan beskrivas som en hypermodern ersättare till den klassiska folkabussen som debuterade 1950. Bara den första generationen av Transporter-serien såldes i närmare två miljoner exemplar och nu, 72 år senare, snuddar siffran på 13 miljoner. Vad är då förväntningarna på nya ID. Buzz? Målet är att tillverka 130 000 elektriska glädjespridare om året och därmed talar vi om familjebuzzens återkomst.
Bussig och busig
Den färgglada retroorienterade designen som återknyter till tiden för Bech Boys succéalbum Surfin´USA 1963 och hela den hippieinfluerade västkuströrelsen är ingen slump. Formspråket förmedlar en spelglädje och ett sätt att ta ut svängarna som är smått unikt i bilvärlden. ID. Buzz känns med sina olika färgkombinationer som en kul kompis man vill lära känna betydligt närmare. Därför finns också två olika versioner tillgängliga: ID. Buzz Pro och ID. Buzz Cargo. Den förstnämnda är en ultramodern familjebuss med fem sittplatser och kan bli din för 625 000. Skåpversionen har däremot plats för tre åkande men har i stället ett lastutrymme på hela 3,9 kubikmeter. Priset? 611 250 kronor och eftersom alla företagare får dra momsen så är vi nere på 489 000.
Bra vibrationer
Vi koncentrerar oss på familjeversionen och bakom ratten känns retrokärran mer som en personbil än buss. Man färdas riktigt bekvämt och insteget till baksätet är smidigt tack vare dubbla skjutdörrar. Det här är en milslukare av rang men samtidigt smidig som en balettdansös med utmärkt svängradie och perfekt runtomsikt. För att återgå till historieboken så vet alla med någorlunda bilintresse att den klassiska folkabussen hade en bakmonterad svansmotor och bakhjulsdrift, precis som nya ID. Buzz. Fast nu rör det sig om en elmotor på 204 hästkrafter som arbetar tillsammans med ett batteri på 77 kWh som ska räcka till 42 mils körning. Det är också här man hittar modellens svagheter – toppfarten är bara 145 km/h och kanske är det tur i oturen. För ju mer man gasar desto högre blir vägljudet men efter att ha surfat en stund på retrovågen så infinner sig ändå en känsla av ”good vibrations”.
Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP
Foto: CNP AB