Det är bråda dagar för bilindustrin – bakom kulisserna pågår en febril aktivitet och mängder av spännande nyheter är på väg mot rampljuset. Vad som väntar oss? Många hemligheter, men trots detta har vi fått förmånen att lyfta på ridån och tjuvkika på ett antal förhandstippade favoriter. Vi åker ”tillbaka till framtiden” med DeLorean och så bjuder Renault på en helt annan femma. Vi tar pulsen på tio utvalda världspremiärer som inte drabbats av rampfeber.
Text: Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB
Audi A6 Avant e-tron
Håll hårt i hatten gott folk för under 2023 lanseras nya Audi A6 Avant e-tron. Elkombin är riktigt elegant och kantas av mjuka linjer, en ljusramp som löper tvärs över hela baken och stora luftintag i grillen som kyler batteripaketet på 100 kWh. Den 496 centimeter långa tysken har en räckvidd på hela 70 mil och med hjälp av 800-voltsteknik ska batterierna kunna laddas från 5 till 80 procent på 25 minuter. Med hjälp av dubbla elmotorer så landar totaleffekten på 469 hästkrafter och därmed fixas sprinten till hundra på fyra sekunder.
BMW XM
XM är en välkänd fransyska som tillverkades mellan åren 1989 till 2000 till vissas förtjusning och andras förtret. BMW måste ha tillhört supportrarna för nu har man fått Citroëns välsignelse att döpa sin nya supersuv till just XM. Matchvikten på 2,7 ton är inte att leka med och detsamma gäller den omtvistade designen som är minst sagt uttrycksfull. Vad sägs om gigantiska njurar, minimalistiska strålkastare och kantiga hjulhus? Hjärtat är en V8:a med laddhybridteknik på 750 hästkrafter och lanseringen är spikad till 2023.
Dacia Bigster
Att tänka strategiskt när man utvecklar nya bilmodeller är A och O. Dacia har gnuggat geniknölarna ordentligt och premiärvisar under nästa år en helt ny modell. Bigster är som namnet antyder ingen liten pjäs utan en mellanklassuv som mäter 460 centimeter och kärran kommer att erbjudas med såväl el- som hybridmotorer. Formgivningen är riktigt trendig och priset närmast ett fynd. För vad sägs om en robust skogsmulle med goda terrängegenskaper och finfina utrymmen för i runda slängar 240 000 kronor?
DeLorean Alpha5
DeLorean DMC-12 gjorde succé i filmtrilogin ”Tillbaka till framtiden” men ändå tillverkades åttiotalsikonen enbart under två år innan bolaget gick i konkurs. Nu har dock Italdesign återigen plockat fram skissblocket och resultatet är helt nya DeLorean Alpha5. Givetvis lever måsvingedörrarna kvar och den närmare fem meter långa kärran har plats för fyra resenärer. Under den välformade karossen arbetar dubbla elmotorer ihop med ett batteri på 100 kWh. Första kundleveranserna sker under 2024 och produktionen förläggs till italienska Turin.
Kia EV9
Vad sägs om en helt ny storsuv med upp till sju sittplatser? Kia EV9 är fullproppad med avancerade finesser och inte minst 800 voltsteknik som bjuder på supersnabb laddning. Om vi börjar med formgivningen så är det kantiga linjer så långt ögat når och längden är nästan identisk med Volvo XC90. Drivlinan är helelektrisk med dubbla elmotorer och därmed får vi fyrhjulsdrift på kuppen. Det mesta är fortfarande höljt i dunkel men vi vet att räckvidden är 54 mil och att man ska kunna ladda 10 till 80 procent på runt tjugo minuter.
Nissan Z
Designen får hjärtat att bulta och Z-emblemet i rattnavet tycks vara utskuret med en precision som hos Zorros värja. Det underlättar onekligen att vara ”zuperhjälte” när man äntrar kupén – det kräver nämligen en viss portion vighet och koordination för att ta plats i den strikt tvåsitsiga kupén. Nissan Z har fått helt nya sportkläder inför 2023 och under huven saknas allt vad elektricitet heter. Motorn är en turbosexa på 400 hästkrafter som med hjälp av en handjagad sexväxlad låda spurtar till hundra på 4,5 sekunder.
Opel Rocks-e
Citroën Ami har fått en tysktalande lillebror som kort och gott döpts till Opel Rocks-e. Den fräcka citykärran erbjuder plats för två och kombinerar djärva linjer med smart paketering. Med fulladdat batteri på 5,5 kWh fixar den 241 centimeter korta mopedbilen upp till 7,5 mils körning. Skrev ni precis mopedbil? Jajamänsan! Eftersom tjänstevikten är blott 425 kilo och toppfarten begränsad till 45 km/h så får faktiskt femtonåringar sitta bakom ratten. Spargrisen måste dock innehålla runt 85 000 kronor.
Peugeot 408
Peugeot väcker liv i modellnamnet 408 och det med en ny crossovercoupé. Fransosens smakfullt välvda taklinje gör att societetslejonet drar blickarna till sig och i en tid då många konkurrenter satsar strikt på elektricitet så väljer Peugeot att satsa på ett bredare motorutbud. Vi snackar om en trecylindrig bensinare på 130 hästkrafter samt laddhybrider på 180 respektive 225 hästar. Föredrar du däremot en renodlad elbil så är det bara att hålla ut till mitten av nästa år då Peugeot E-408 lanseras.
Renault 5
Fransmännen har plockat fram startkablarna och väckt liv i en av sina mest ikoniska modeller. Renault 5 är en elektrisk hyllning till den kultförklarade ”stålmusen” och bakom retrodesignen döljer sig helt ny teknik. Batteripaketet på 52 kWh ska räcka till omkring 40 mils körning och priset utlovas bli mycket överkomligt. Ryktet säger runt 200 000 kronor när nytolkningen av femman släpps lös 2024 och därmed pensioneras storsäljaren Zoe. Nu håller vi bara tummarna för att designen inte hinner ändras innan dess.
Volkswagen ID. Aero
Volkswagen har hittat sin nisch och ska i snabbt tempo elektrifiera hela sin bilflotta. Således är det snart dags att presentera efterträdaren till dagens Passat och om namnet blir ID. Aero eller ID. 7 därom tvista de lärde. Flaggskeppet mäter hur som helst närmare fem meter på längden och bjussar därmed på generösa bensträckarmöjligheter. Batteripaketet på 77 kWh utlovas fixa hela 62 mil och den europeiska tillverkningen kommer att genomföras i tyska Emden. Räkna med att lanseringen inleds under andra halvåret 2023.