Ända sedan bilen föddes har olika tillverkare försökt att locka kunder med genialiska uppfinningar och allt börjar som vanligt med en idé. Vissa är dock betydligt mera genomtänkta än andra och vi tänkte hålla oss till de mer eller mindre värdelösa. Tja, vi snackar om allt ifrån en familjetransportör med kärnreaktor till en tvättäkta skitbil där man uträttade sina behov i farten. Varsågoda, här är 10 tokiga biluppfinningar som aldrig slog igenom. Tack och lov!
Text: Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB
Baren strax intill ratten
Vi har alla hört talas om champagnekylare i baksätet på lyxbilar – men att ha en minibar infälld i det främre handskfacket är kanske att ta i med tanke på att alkohol och bilkörning inte hör ihop. Men det var inget som Cadillac hakade upp sig på när man 1957 lanserade Eldorado Brougham. Jänkaren fick snabbt smeknamnet ”Frank Sinatra-bilen” eftersom den amerikanske sångaren ägde inte mindre än två exemplar. Men behovet av att servera alkohol i trafiken var inte så stort och enbart 400 exemplar tillverkades.
Börshaj med dålig tajming
Innan den svarta måndagen 1987, alltså den största börskraschen någonsin, tyckte sig Alfa Romeo se ett behov av att alltid ha en portfölj nära till hands. Italienarna slopade därför det traditionella handskfacket i 90-modellen och petade i stället in en specialgjord portfölj från Valextra i panelen. Den medtagbara attachéväskan skulle vara ett klatschigt tillbehör för trendiga affärsmän på resande fot, men tajmingen var extremt dålig. Modeflugan uteblev och portföljlösningen kraschade tillsammans med hela börsen.
Dörrar mot det okända
Bildörrar ska normalt sett göra insteget så enkelt som möjligt – BMW kom dock på andra tankar under mitten av åttiotalet med sin Z1. Udda fågeln från Bayern har nämligen dörrar som försvinner upp respektive ner i trösklarna och allt med hjälp av en knapptryckning. Än idag får skådespelet folk att tappa hakan, men insteget sätter byxsömmarna på prov. Man måste kliva över den breda tillika skyhöga tröskeln, greppa den inbyggda störtbågen ovanför vindrutan och sedan är det fritt fall med baken som gäller. Smart? Nej, inte alls. Häftigt? Skämtar du!
En riktig kalldusch
Det som skulle bli något av en våt dröm för aktiva friluftsmänniskor blev i stället en rejäl flopp. Ingenjörerna hos Honda skulle nog stött och blött sin idé en gång extra innan de bestämde sig för att erbjuda den första generationens CR-V med en ”portabel dusch”. Själva pumpen kopplades enkelt till bilens cigarettuttag och tanken var att man skulle använda munstycket till att skölja av allt ifrån leriga stövlar till cykeldäck. Vattnet förvärmdes alltså inte i tanken och därmed fick sig många campare en rejäl kalldusch.
Ingen fransk revolution
Designfolket hos Renault måste ha vaknat på fel sida när de vässade pennan och började skissa på Project 900. Formgivningen blev en riktig nackvridare som fick de flesta att fundera på vad som egentligen var bak och egentligen fram… Hela bilen från 1959 var nämligen skapad bak och fram! Renault hade fått det mesta om bakfoten, vilket även inkluderade den bakmonterade V8:an på minimala 1,7 liter och 80 hästkrafter. Renault Project 900 blev aldrig någon fransk revolution och direktionen valde att plocka fram giljotinen.
Kärnreaktor under huven
Det var 1958 som Ford visade upp en säregen prototyp som var tänkt att ta marknaden med storm. Nucleon skulle klara nästan tusen mil på en tankning och detta med hjälp av en liten atomdriven kärnreaktor som placerats över bakaxeln. Allt för att strålningen skulle hållas så långt bort från människorna i kupén som möjligt. Men att försöka lansera en atomdriven familjebil bara fjorton år efter att USA fällde atombomberna över Hiroshima och Nagasaki var inget som smällde högt hos folket.
Kör över alla andra
Vad sägs om att ha hjulen på styltor och titta ner på alla andra bilister? Det är precis vad uppfinningen Hum Rider handlar om. Med en simpel knapptryckning så breddas spårvidden och själva karossen reser sig 275 centimeter upp i skyn. Sedan är det bara att glida förbi, eller snarare över, alla andra bilar i rusningstrafiken. Tja, det här låter nästan lika dumt som att säga rusningstrafik när det går som allra långsammast. Än så länge har ingen biltillverkare nappat på styltorna från Verizon.
Lyssna på Hacke Hackspett
Bilar och musik har alltid hört ihop. Därför lanserade Chrysler tillbehöret Highway Hi-Fi 1956, vilket kort och gott var en skivspelare som monterats under instrumentpanelen. Det rörde sig om speciella 7-tums 16⅔-varvs vinylskivor som gav en speltid på 45 minuter och i reklamen kunde man läsa om den specialutvecklade tonarmen vars pickupnål aldrig skulle hoppa – inte ens när man korsade höga järnvägsspår. Men reklamen lovade för mycket och vinylskivorna hackade värre än Hacke Hackspett. Efter många klagomål och dyra garantiåtaganden så lades systemet ner 1959.
Oj, vilket bottennapp
Det sägs som bekant att när man är ute på djupt vatten så är det säkrast att hålla munnen stängd. Rinspeeds grundare Frank M Rinderknecht stack dock ut hakan 2008 när han presenterade Squba. Med en simpel knapptryckning förvandlades bilen till en undervattensfarkost och för att slippa hålla andan i den öppna kupén poppade två inbyggda syrgasmasker fram. På torra land drevs U-bilen på bakhjulen och i plurret med hjälp av dubbla propellrar samt vattenjetmotorer. Squba blev trots detta ett riktigt bottennapp!
Världens bästa skitbil
Det har aldrig varit något fel på självförtroendet hos Rolls-Royce och deras mest kända reklamslogan är ”världens bästa bil”. Men det höll affärsmannen Joseph Maschuch på att fördärva 1954 då han specialbeställde en Rolls-Royce Silver Wraith Anale, förlåt, Vignale. Ett av kraven var nämligen att lyxdroskan skulle ha en inbyggd toalett med guldsits i baksätet och vips ändrade belackarna slogan till ”världens bästa skitbil”. Rollsen hade däremot inget sofistikerat spolsystem – utan efter uträttat ärende så dumpades avföringen i farten.