Den är en av tidernas mest framgångsrika rallybilar. Lancia Fulvia har plockat titlar i både EM och VM och vunnit flera anrika rallyn. Nu hoppas Tomas Åkeson att framgångarna ska fortsätta i Midnattssolsrallyt.
När starten går för Midnattssolsrallyt kommer Tomas Åkeson stå på startlinjen med sin Lancia Fulvia 1.3 HF från 1967. En italiensk bilmodell som rönte stora framgångar som rallybil under 60- och tidiga 70-talet. Harry ”Sputnik” Källström blev Europamästare i en Fulvia 1969, Ove ”Påven” Andersson körde modellen i flera år liksom italienaren Sandro Munari som 1977 blev den första världsmästaren i rally.
Tomas berättar att han köpte bilen våren 2020 med sikte på att köra den i Midnattssolsrallyt, som då dock blev inställt på grund av pandemin. Premiärtävlingen blev istället Marknadsnatta i Skänninge samma höst.
– Jag köpte bilen isärplockad och fick bygga upp den efter egna önskemål, berättar han. Den har varit tävlingsbil i många år men har uppgraderats och fungerar bra.
Även om Marknadsnatta var första tävlingen i Fulvian var det långt ifrån Tomas första rally. Han gjorde sin rallydebut redan 1972, har kört otaliga tävlingar sedan dess och avverkat runt 15-20
bilar under åren.
– Men nu koncentrerar jag mig på Lancia, säger han och berättar att han även har en Lancia Delta Integrale.
I Midnattssolsrallyt tävlar han i klass 3, för bilar med cylindervolym på upp till 1300 kubik. Motståndet i klassen består av två hundkojor, och han ser fram emot tävlingen med förhoppningar om bra resultat.
– Jag har goda förhoppningar om att ta en klasseger i alla fall. För mig är det 50-årsjubileum i sporten så det vore kul att göra något extra.
Med tanke på jubileet är det passande att det är just Gelleråsen som står värd för Midnattssolsrallyt.
– Jag bodde i Karlskoga i tio år, så det blir kul att rejsa i den gamla hemstaden.
Text: Nicklas Remmegård. Foto: Tomas Åkeson