Folktron säger att om man plockar sju sorters ängsblommor vid ett vägskäl och lägger dem under huvudkudden så ska man drömma om sin framtida kärlek på midsommarnatten. Men det finns en annan sägen som säger att om man plockar tio blommor efter sin favoritväg, placerar dem under gaspedalen och sover i baksätet så ska tio av världens dyraste superbilar uppenbara sig. Vi har testat och resultatet kommer garanterat att sätt fart på dina vildaste midsommardrömmar.
Text: Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB
Aston Martin V12 Speedster
Pris: 10 600 000:-
Får det lov att vara en legendarisk Le Mans-vinnare i modern tappning som saknar såväl vindruta som tak? Aston Martin V12 Speedster tar oss tillbaka till tiden då engelsmännen rönte sina största tävlingsframgångar och med tillvalet DBR1 kommer vrålåket lackerat i brittiskt racinggrönt tillsammans med två specialtillverkade hjälmar. Hjärtat består av en V12:a på 700 hästkrafter som spurtar till hundra på 3,5 sekunder och toppar 300 km/h. Totalt kommer 88 exemplar att tillverkas och i det här minst sagt exklusiva sällskapet är britten rena fyndvaran.
Bugatti Centodieci
Pris: 110 000 000:-
Det sägs att kärleken har ett pris och faller du för nya Bugatti Centodieci kommer det att lämna ett gigantiskt hål i plånboken. Å andra sidan blir du ägare till ett rullande konstverk vars existens begränsas till tio exemplar. Låter det intressant? Sorry, samtliga är redan sålda. Namnet betyder etthundratio på italienska eftersom Bugatti firade 110 års jubileum vid premiären. Centodieci har begåvats med en brutal W16-motor på 1600 hästkrafter som accelererar till hundra på 2,4 sekunder och toppar 385 km/h. Alltså ett strå vassare än när du gör raketen vid dansen kring midsommarstången!
Ferrari Daytona SP3
Pris: 28 800 000:-
Låt oss presentera en rullande italienska vars stegrande hingst i nosen får känslorna att sparka bakut. Ferrari Daytona SP3 bjuder på linjer från fornstora dagar och inte minst namnet är en hyllning till den amerikanska racingbanan Daytona där ikoniska 330 P4 korsade mållinjen som etta, tvåa och trea 1967. Mellan bakhjulen och den tvåsitsiga sittbrunnen arbetar en trimmad V12:a på 840 hästkrafter. Tack vare den hypersnabba sjustegade dubbelkopplingslådan så nås hundrastrecket på 2,85 sekunder medan toppfarten håller sig på rätt sida om 340-strecket.
Koenigsegg Jesko
Pris: 41 300 000:-
Den vassaste hyperbilen som någonsin byggts i Ängelholm är döpt efter grundaren Christians far och 125 exemplar ska tillverkas. Låter det svårsålt? Tja, det tog fem arbetsdagar att kränga samtliga Jesko och därmed drar man in över fem miljarder kronor på kuppen. I maskinrummet arbetar en V12:a som med 98 oktan i tanken genererar 1280 hästkrafter men byter du till E85 så ökar siffran till hela 1600. Därmed ska Koenigsegg Jesko klara drömnoteringen 300 mph – det vill säga 483 km/h. Men det är inget som glada amatörer ska ge sig i kast med, utan tänk på prästens lilla kråka. Än slank hon hit, än slank hon dit och än slank hon ner i diket!
Lamborghini Countach LPI 800-4
Pris: 33 800 000:-
För 50 år sedan såg Lamborghini Countach dagens ljus och det firar italienarna genom att återuppliva modellnamnet. Designen, som inkluderar självklara saxdörrar, för tankarna till en svunnen tid samtidigt som mängder av nymodigheter döljer sig under kolfiberkarossen. Den längsmonterade V12:an är givetvis placerad i baken och får hjälp av ett mildhybridsystem på totalt 814 hästkrafter. Lambon ska tillverkas i 112 exemplar och även i fallet Countach är samtliga exemplar redan tingade.
McLaren Elva
Pris: 22 300 000:-
McLaren Elva ska tillverkas i 399 exemplar och formgivningen är vass som ett rakblad. Varje karossveck har hamnat på exakt rätt ställe och modellen har fått sitt namn från de öppna sportbilarna som Bruce McLaren byggde på sextiotalet. Det rör sig alltså om en tvåsitsig nöjesmaskin som saknar det mesta i komfortväg. Alla fönster lyser med sin frånvaro liksom taket och ljudanläggningen. ”Brutal naturkraft på hjul” säger britterna och det stämmer. Tjänstevikten är blott 1269 kg och V8:an levererar hela 804 hästkrafter.
Mercedes-AMG One
Pris: 36 800 000:-
Att bygga en gatlegal formelracer visade sig vara lättare sagt än gjort och förseningarna har avlöst varandra. Men nu släpps äntligen Mercedes-AMG One ut på grönbete och drivlinan har hämtats direkt från tyskarnas Formel 1-stall. Det innebär att 1063 hästkrafter expresslevereras från en bensinsexa på blott 1,6-liter tillsammans med fyra elmotorer. Sprinten noll till tvåhundra fixas på sju sekunder samtidigt som toppfarten överstiger 350 km/h. Upplagan är i det här exklusiva sammanhanget hela 275 exemplar och tillverkningen sker i tyska Affalterbach.
Pagani Huayra R
Pris: 34 900 000:-
Pagani Huayra R är döpt efter en sydamerikansk vindgudoch resultatet är ett riktigt yrväder på hjul. Kraften kommer från en V12:a på 850 hästkrafter och med plattan i den berömda mattan fixas 320 km/h. Lättviktaren á 1 050 kilo ska tillverkas i en begränsad upplaga om blott 30 exemplar och hela bunten är strikt ämnade för bankörning. Allt som skapar onödig vikt har kastats överbord och ägare kan välja om superbilen ska levereras med eller utan ljuddämpare. I den senare konfigurationen får du ett öronbedövande motorvrål på hela 140 decibel!
Pininfarina Verde Paradiso Battista
Pris: 30 700 000:-
Pininfarinas första elektriska hyperbil har döpts till Battista och namnet kommer inte helt otippat från grundaren: Battista Pininfarina. Den läckra italienskan erbjuds inte minst i paradisgrönt och i elbilsstallet jobbar 1900 hästkrafter. Stuteriet ser i sin tur till att färden till hundra rullar på under två sekunder samtidigt som toppfarten begränsats till 350 km/h. Battista är en lågsniffande midsommardröm som ska tillverkas i 150 exemplar och vars batteripaket på 120 kWh ska ta dig femtio mil på en laddning.
Rolls-Royce Boat Tail
Pris: 310 000 000:-
Världens dyraste superlyxbil heter Rolls-Royce Boat Tail och upplagan á tre exemplar är redan såld. Formgivningen är minst sagt utsökt – inte minst tack vare den pärlemorskimrande lacken med detaljer i roséguld. Rollsen ska föra tankarna till en klassisk lustjakt och akterdäcket i oljad teak kan öppnas likt fjärilsvingar. Här döljer sig såväl kaviar- som champagnekylare och en uppsättning porslin från Christofle Paris. För att man inte ska spilla i kabyssen ingår även ett picknickset med tillhörande parasoll. I maskinrummet arbetar en V12:a på 563 hästkrafter som saknar allt vad elektrifiering heter.
Fotnot: Alla priser är rekommenderade cirkapriser inkl. ev. extrautrustning och svensk moms.