(L o s A n g e l e s – U S A)
Orkaner, översvämningar och jättebränder. USA har drabbats hårt av de senaste årens extremväder och det har blivit den tändande gnistan för miljörörelsen som jobbat i stark motvind. Nu börjar allt fler amerikanare att tänka på klimatet och speciellt gäller detta i Kalifornien där guvernören vill förbjuda försäljningen av fossildrivna bilar år 2035. Fast redan om två år är det dags att skrota den bensindrivna gräsklipparen.
Los Angeles är känt för sin dåliga luft som varje år skördar fler människoliv än trafiken. Hur illa ställt det är förstår man när enbart tändvätskan till söndagsgrillningen förorenar luften lika mycket som alla start och landningar på stadens internationella flygplats under samma tid. Nu är tändvätska förbjudet och 2024 det även dags att parkera gräsklipparen för gott.
Som natt och dag
Anledningen är att en timmes gräsklippning med bensinmotor motsvarar samma utsläpp som att köra sträckan Los Angeles-Las Vegas, vilket innebär 48 mil. Kalifornien är dessutom uppe i ett medelpris på drygt sjutton kronor litern för låggradig 87 oktansbensin och det är ett nytt USA-rekord. Det avspeglar sig även på delstatens bilförsäljning och förra årets storsäljare var i turordning: Toyota Camry, Honda Civic och Toyota Prius. Tre japanska familjebilar med hybridmotorer. Tittar vi däremot på hela USA under motsvarande tid så lyder listan: Ford F-series, Ram 1500 och Chevrolet Silverrado. Alltså triss i amerikanska pickuper med V8. Vart tog elbilarna vägen? Tja, inte ens generösa skatterabatter gör att de hamnar på någon topplista. Nu har dock hyrbilsföretaget Hertz beställt 100 000 Tesla Model 3 och förhoppningen är att det ska öka intresset för elbilar.
Många poströster
Den amerikanska posten har världens största bilflotta och nu har president Joe Biden gett klartecken till att byta ut de bränsletörstiga postbilarna vars enda svalka kommer från en liten fläkt på instrumentbrädan. I dag är rosthögarna hopplöst omoderna och anställda har klagat, men ingen lyssnat. Fram tills nu och det är presidentens förtjänst. 165 000 nya postbilar med luftkonditionering ska levereras under de närmaste tio åren och nittio procent ska rulla med hybridmotorer samt tio procent på ren eldrift. Storordern är värd 113 miljarder kronor och gick faktiskt inte till någon av landets biljättar. Vinnaren heter Oshkosh Defense och är samma tillverkare som bygger USA:s mest avancerade militärfordon. United States Postal Service har 650 000 anställda som dagligen använder sig av 230 000 fordon. Gissa om Joe Biden räknar med att få många ”poströster” i nästa val.
Text: Carl-Ingemar Perstad och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB