Drifting är en sport där förarna poängbedöms utifrån hur snygga och kontrollerade sladdar de lyckas göra på en asfalterad bana.
Karlskoga drift meet bjuder på en heldag av den här förhållandevis nya sporten som blivit allt mer populär och där den nordiska eliten i drifting gör upp i SM/RM.
Drifting har under flera år utvecklats i Sverige från att vara en relativt liten sport, där majoriteten av driftingutövandet genomförts under väldigt enkla former. Idag är svensk drifting ett gott föredöme i skandinaviska sammanhang där vi kan se en väldigt hög återväxt, samtidigt som Sverige stoltserar med en stor mängd driftingatleter som presterar på toppnivå både nationellt och internationellt.
Bedömningssport
Drifting som sport är inte alltid lätt att förstå, vilket främst beror på att det är en bedömningssport. I drifting handlar det inte om att vara först i mål, utan här gäller det att köra snyggt på sladd. För att åstadkomma detta gäller det att använda gas, broms, koppling och rätt växlar för att bibehålla en perfekt balans mellan rakstyrning och överstyrning. Det gäller att ha kontroll, vilket är möjligt genom att koordinera mängd motstyrning och samtidigt justera gasreglage och bromsar för att flytta driftingfordonets viktbalans fram och tillbaka genom svängarna – detta samtidigt som föraren ska hålla sig till markerad racinglinje och bibehålla sladd.
Drifting startade i Japan tidigt 1990-tal och etablerade sig snabbt världen över under tidigt 2000-tal. Från att till en början enbart genomföra drifting själv utvecklades snabbt ett intresse att testa sina driftingfärdigheter mot andra, vilket resulterade i den form av motorsport som professionell drifting är idag och som vi ser i Gatebil Swedish Drift Series. I elimineringen möter driftingförarna varandra i battles, där förarna två och två kör bredvid varandra på banan. Ju närmre, desto bättre. Det krävs alltså en enorm skicklighet för att utföra drifting – vilket sätts på prov i Gatebil Swedish Drift Series.