(S a l z b u r g – Ö s t e r r i k e)
Volkswagen ID.3 blev den mest sålda elbilen 2020 och i fjol tog storebror ID.4 över dirigentpinnen. Nu är det dags för nya ID.5 att göra storstilad entré och frågan är om en suv med coupélinjer kan hålla liv i den nya traditionen eller om tysken trampar i klaveret? På jakt efter sanningen reste vi till Wolfgang Amadeus Mozarts födelsestad – Salzburg.
Elbilsutvecklingen har verkligen rullat från moll till dur och försäljningen pekar spikrakt uppåt, vilket inte minst påverkar leveranstiderna. Volkswagen har tajmat allt perfekt och nya ID.5 är tänkt att vara flaggskeppet i den nya ID-familjen. Men är det verkligen en ny bilmodell? Nja, det rör sig snarare om en ID.4 med snyggare formgivning och högre prislapp.
Form och funktion
Utsikten är underbar med höga snöklädda bergstoppar och blomstrande dalgångar. Vattnet är kristallklart och med den friska alpluften i lungorna blir man extra taggad att köra elbil. Om vi börjar med designen på nya ID.5 så är det i huvudsak den sluttande taklinjen som gör susen för utseendet tillsammans med en fräck bakvinge. Det är lätt att inbilla sig att form har fått gå före funktion men så är inte fallet. Bagaget sväljer hela 550 liter och man sitter faktiskt bekvämare i baksätet här än hos ID.4. Ändå bygger syskonen på samma plattform och yttermåtten är i stort sett identiska. Det går heller inte att klaga över komforten i framsätet och själva instrumentklustret bakom ratten består av en kompakt 5,3-tumsskärm alltmedan navigationen visas centralt på en större 12-tummare.
Välstämd symfoni
Undrar du över motorutbudet i nya Volkswagen ID.5? Tja, det är inga som helst förändringar jämfört med ID.4. Det innebär en bakre elmotor på 204 hästkrafter som kan bli din för 569 900 kronor. Vi har dock provkört fyrhjulsdrivna GTX och därmed kompletteras drivlinan med en främre elmotor på 109 hästkrafter. Vips blir den maximala systemeffekten 299 hästkrafter men för att hushålla med elen har man bara tillgång till allt pulver i 30 sekunder och under förutsättning att batteriet är laddat till minst 88 procent. En väl avstämd fjädring, låg tyngdpunkt och bra balans bidrar till riktigt bra vägegenskaper och en hel del körglädje. Priset för denna lyckade komposition är 634 900 kronor och då får man en rullande symfoni som säkert hade imponerat på självaste Mozart.
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB