(D e t r o i t – U S A)
Nu spänner General Motors musklerna och smygvisar en elektrifierad Corvette med försäljningsstart under nästa år. Beskedet kom som en blixt från klar himmel med tanke på att jänkarnas nuvarande C8-modell med mittmonterad V8 säljer som smör i solsken. Anledningen till brådskan heter naturligtvis Ford Mustang Mach-E vars försäljnings-siffror sticker i ögonen på konkurrenten.
Sportbilstillverkaren börjar dock lite försiktigt med att lansera en hybridmodell för att sedan erbjuda en helelektrifierad Corvette lagom till modellåret 2025. GM-bossen Mark Reuss menar att det är ett naturligt steg i utvecklingen och lugnar samtidigt alla entusiaster genom att säga att det inte finns några planer på att skrota V8:an.
• • •
Söker du en trendig Tesla-utmanare så är amerikanska Lucid Air rejält i stöten. Europa-lanseringen sker i sommar men redan nu har elbilen korats till Årets Bil i USA av tidningen Motortrend. Värstingen i gänget har 1111 hästkrafter och batteripaketet på 118 kWh ska klara 83 mils körning. Även den supersnabba laddningen imponerar och det är möjligt tack vare 900 voltsteknik. Hittar man bara en laddstolpe som klarar effekten så ska man kunna fylla 48 mil på blott tjugo minuter.
När Fords lyxbilsmärke Lincoln gör förvandlingsnumret från bensin till elektricitet tar man ett annorlunda grepp. Man snackar varken om hästkrafter eller kilowattimmar – utan beskriver Star Concept som en avkopplande öde ö. Med hjälp av ljud, ljus, känsel, smak och lukt ska passagerarna få uppleva en drömtillvaro där alla slumrande sinnen väcks till liv. Även formgivningen är futuristisk med minst sagt annorlunda lösningar. Vad sägs om ett gigantiskt främre lastutrymme som sväljer två golfbagar?
Det dyker upp nya elbilsmärken i en aldrig sinande ström och nu är det dags att vända blickarna mot Vietnam. Vinfast må vara ett helt okänt varumärke på våra breddgrader men nu ska man erövra såväl USA som Europa. 2024 ska en ny toppmodern bilfabrik vara färdig i delstaten South Carolina och anläggningen ska sysselsätta 7 500 personer. Investeringen ligger på hela 40 miljarder kronor och för att få in nytt friskt kapital ska företaget börsnoteras i USA.
Toppmodellen VF 9 e36 är en bjässe på 512 centimeter som stoltserar med dubbla elmotorer på 402 hästkrafter och inte minst 10 års nybilsgaranti. Priset? Tja, här i USA kostar elsuven 545 000 kronor och då ingår precis allt i utrustningsväg. Filosofin är att dumpa priset genom att sälja direkt till kund via nätet och det är en metod som inte minst amerikanarna gillar. Här är det många som beställer sin nya bil vid frukostbordet samtidigt som man käkar pannkakor med bacon och extra mycket sirap.
Carl-Ingemar Perstad,
CNP: s USA-korrespondent / © CNP AB