Med ”Jag hade den märkligaste dröm” har Jonas Liveröd fört samman fyra sinsemellan olika konstnärer på Kristinehamns Konstmuseum. Utställningen, som kretsar kring drömska tillstånd, bjuder på både humor och obehag.
Det första vi möts av när vi kliver in i och utställningssalen är en nervöst rökande man som med ett härjat uttryck ser sig oroligt omkring. En mekanisk skulptur av Tobias Bradford, som här avbildat sig själv, berättar museipedagog Hanna Jonasson.
– Han är lite av en mekanisk nörd, säger hon och berättar att han tidigare visats på Bonniers konsthall och är aktuell med en utställning i New York.
Strax intill står ytterligare ett självporträtt. En skulptur snidad ur vrakgods av öländske Johan August Gustafsson. Här står han naken, sånär som på den sjal i vilken hans hustru en gång svept in skulpturen. Där bakom hänger en enorm triptyk av Oskar Nilsson.
En vid första anblick ljus behaglig bild som ger känslan av en försommardags lätthet.
– Många tycker att den här skulle man kunna ha i barnrummet, säger Hanna, sedan tittar de närmare…
Nilssons konst beskrivs som mellan verklighet och dröm, lite kusligt men med ganska mycket humor. Så skulle man också kunna beskriva Tobias Bradfords konst, där inte minst den disharmoniska orkester som utgör verket Stage Fright väcker såväl munterhet som obehag.
Mindre kusliga men väl så fantasieggande är Lisa Lundgrens oljemålningar.
Hanna beskriver dem som ett slags små världar, det kan vara en teaterscen eller en vy från ett fönster, ett tittskåp. De är på ytan lågmälda men svåra att släppa. Var är man, vad döljer sig utanför bild, är det dröm eller verklighet?
Jag hade den märkligaste dröm visas på Kristinehamns Konstmuseum till och med 15 maj. I samband med utställningen visas också konst av årets mottagare av konstmuseets och dess vänförenings stipendium, den Brunskogsbördiga konstnären Julia Riordan.
Text: Nicklas Remmegård
Foto: Nina Simonen/
Kristinehamns konstmuseum