Efter ett par år med inställda valborgsfestligheter blir det i år ett traditionellt firande på Björkborn. Dessutom passar man på att inviga den nya gång- och cykelbron på Valborgsmässoafton.
– Det ska bli roligt att köra igen efter de här två åren, säger Anneli Lyckeborn.
Firandet bjuder på ett späckat program. Kulturskolans barn- och vuxenkörer sjunger in våren, det blir vårtal och en rejäl majbrasa. Strax innan valborgsfirandet drar igång kommer även den nya gång- och cykelbro som lyftes på plats jämt före påsk att invigas.
– Broinvigningen och valborgsfirandet glider in i varandra, säger Anneli, vi hoppas att det blir bra väder och att folk ska stanna på båda.
Hon konstaterar att bron, som invigs av landshövding Maria Larsson, är efterlängtad.
– Vi är jätteglada för att bron äntligen är på plats, det blir lättare både att ta sig hit och att ta cykeln till jobbet för de som jobbar i Björkborn.
När du besöker Björkborn bör du också passa på att titta in på Bofors Industrimuseum som finns på området.
Museet är öppet juni till september och även valborg, 1 juni har man öppet hus för att fira att man förra året fyllde 25 år. Vid vårt besök visar Per-Eric Bolinder och Stefan Nylén från Gamla Brukspojkars Klubb, som tillsammans med en handfull andra Brukspojkar guidar och driver förbättringsarbete i museet, runt och berättar med smittande entusiasm om Bofors historia.
– Det finns en uppsjö berättelser att berätta, menar Stefan.
En av Alfred Nobels vagnar.
Bofors 40 mm luftvärnskanon.
”Stålväggen” visar produkter från Kilsta.
Stefan Nylén, Per-Eric Bolinder och en tidig Boforskanon.
Det blir en lärorik rundtur där vi får höra den fascinerande historien om de två hammare Paul Hossman 1646 fick tillstånd att bygga och som med tiden kom att bli en storindustri i absolut framkant. Det hela tryfferat med en och annan anekdot och information av det slag man själv måste ha varit en del av en verksamhet för att snappa upp.
– Den där har jag åkt 400 mil i, säger Per-Eric och pekar mot en modell av Stridsvagn S. Det visar sig att han var med vid typprovningen, körde 18 mil om dagen runt Skövde.
Vår rundtur tar ungefär en timme. Då har vi fått se kanoner och ammunition, lärt oss om Arent Silfversparre och Carl Danielsson, färdats genom nära 400 år av industrihistoria.
– Vi är stolta över att få förmedla den här historien, säger Stefan. Det finns så mycket intressant att berätta, det beror egentligen bara på hur mycket tid man har.
Text & foto: Nicklas Remmegård