(B a r c e l o n a – S p a n i e n)
Många av dagens småbilar är hopplöst föråldrande – men nu börjar det röras om i grytan med kulinariska kryddor från det japanska skafferiet. Toyota lanserar nämligen en helt ny Aygo X och den livar upp klassen med såväl snygg design som smakrika färgval. Vad sägs om att välja mellan chili, enbär, ingefära eller kardemumma? Vi har provat nyheten och enda stället det hade behövts kryddas mer är under huven.
”Vi bygger en bil tillsammans” var planen 2005. Bakom uppropet stod Citroën, Peugeot och Toyota med modeller som kom att heta C1, 107 och Aygo. Trillingarna delade precis allt med varandra och det inkluderade även tillverkningen. Nu har dock samarbetet splittrats och den tjeckiska fabriken har japanerna lagt beslag på själva. Dagens testbil står på egna ben och gör det riktigt bra.
Välkryddad inredning
Vi kör en chilifärgad Toyota Aygo X Pulse vars grundpris börjar från 209 900 kronor och på det tillkommer färgen med 8 000. Bilens kryddiga kulörer är nämligen inte gratis men letar du runt lite i skafferiet erbjuds även enbär, ingefära och kardemumma för 6 000 kronor. Nu är inte Pulse den enda utrustningsnivån utan det går även att välja mellan Play (164 900:-), Limited (224 900:-) samt Limited Air (239 900:-). Den senare har en extra finess i form av ett tygtak som kan rullas bakåt enligt samma princip som när man öppnar en sardinburk. Hela gänget delar crossover-looken med kraftiga skärmbreddare i svart och markfrigången har höjts till tretton centimeter. Även interiören har fått sin släng av sleven och här dyker chilifärgen upp igen. På mittkonsolen huserar en 9-tums pekskärm som även visar upp backkameran.
Motor utan sting
Hur det är med utrymmena? Toyota Aygo X har växt med hela 24 centimeter på längden men det märks inte mycket av i baksätet. Krutet har nämligen lagts på komforten i framsätena och bagageutrymmet som växt med 60 liter till 231. Det har alltså kryddats lite varstans förutom i maskinrummet. Den trecylindriga bensinaren levererar 72 hästkrafter vid höga sextusen varv och det kräver att motorn måste leta sig upp i det högre varvtalsregistret för att något ska hända. Tillsammans med den steglösa automatlådan så rullar noll till hundra på 14,8 sekunder så här hade lite spansk peppar gjort susen. Vi befinner oss nämligen i Barcelona och vår chilifärgade färdkamrat gör sitt bästa för att hänga med i trafikrytmen. Köregenskaperna har vässats rejält – liksom den maffiga ljudanläggningen från JBL som dagen till ära spelar Red Hot Chili Peppers.
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB