(S a n F r a n s i s c o – U S A)
Att slanga soppa har blivit så vanligt i USA att polisen tvingas gå ut med varningar på bästa sändningstid. “Batten down you gas caps, it’s gonna be a rough ride” är uppmaningen och ju högre bränslepriser desto fler stölder. Kalifornien är uppe i ett medelpris på drygt femton kronor litern för låggradig 87 oktansbensin och det är ett nytt USA-rekord. Nu bråkar de lärda om det hela är Putins eller Bidens fel?
En bil per vuxen är en självklarhet i det stora landet i väst för att vardagen ska fungera med resor till jobb och skolor. Att resa kollektivt eller samåka är inget som fått fotfäste. Den här gången är pinan vid pumpen den kanske värsta någonsin med ett bensinpris som i en del stater fyrdubblats. Då snackar vi om låggradig 87 oktansbensin eftersom de mer högoktaniga inte säljer alls på grund av priset.
• • •
Hur det är med dieseln? Den kostar ett par kronor ytterligare litern och i veckan hotade flera kommuner med att stoppa de gula skolbussarna. Dieselpriset har nämligen skenat till en nivå där inte ens de lokala myndigheterna har råd att tanka. Då är det inte svårt att förstå varför åkerierna stoppar sina lastbilar och avskedar förarna. Man får inte ut kostnadsökningarna mot fraktköparna och därmed påverkas hela näringskedjan. Ett redan allvarligt läge efter pandemin blir än värre och leveranserna drar ut ännu mer på tiden.
• • •
Varför har det blivit så här? Tja, svaret jag får av grannarna pekar i en riktning och det är faktiskt inte mot Vladimir Putins ockupation av Ukraina. De menar att boven i dramat sitter i Vita huset. President Biden får klä skott för de rekordhöga bränslepriserna och en snabbt galopperande inflation. De små mängder olja som USA köper från Ryssland har Joe Biden stoppat, liksom importen av lyxvaror som rysk vodka, kaviar och diamanter.
USA behöver ingen olja från Ryssland eftersom man är självförsörjande och det är ingen brist på drivmedel. Att priserna skenar beror på den allmänna oron! Med längre köer vid macken höjer man priset – inte sällan en gång i timmen. Den råolja som USA importerar från Ryssland används inom industrin i plaster och syntet. En amerikansk tv-kanal varnade i ett inslag för brist på handväskor och damskor av ett specifikt märke eftersom dessa producerades med delvis rysk olja. Dagen efter rapporterade samma kanal om panikköp av just dessa produkter.
Jänkarna börjar så sakteligen få upp ögonen för hybrider och elbilar. Men när kunderna finns saknas bilarna! Bristen på halvledare gör att leveranstiderna för de populäraste modellerna ligger på ett halvår och amerikanska köpare är vana vid att demobilen ska levereras samma dag. ”Håll ut, om ett par år är det val och med Trump blir det ordning igen” säger en granne här i Florida. Kriget i Europa och bristen på såväl bilar som bränsle har blivit det senaste slagträt i den politiska debatten i USA.
Carl-Ingemar Perstad,
CNP: s USA-korrespondent / © CNP AB