Den 2 maj startar ICA Nära i Storfors med on-line-handel.
– Vi tror att det kommer att locka både de kunder som handlar hos oss idag och kunder som handlar på andra ställen just för att de vill kunna beställa sina kassar i förväg, säger ICA-handlare Magnus Bjärnered.
Planen var att starta med on-line-handel redan hösten 2021, men på grund av problem med den digitala plattformen fick ICA skjuta på lanseringen för de mindre butikerna.
– Men nu ser vi fram emot att komma igång. Vi har kunder som frågat efter detta, säger Magnus, som satsar både tid och investeringar för den nya satsningen där Caroline Palm är ansvarig.
Att beställa ”via nätet” är alltid en aning dyrare än att handla själv, det gäller oavsett i vilken butik man handlar. Men många kunder uppskattar bekvämligheten och att få tid över till annat.
– Man kan sitta på barnens träning och klicka hem vad man ska handla och sedan hämta kassen på väg hem. Det upplevs som väldigt smidigt, säger han.
I butiken kommer personalen att plocka ihop kassar som sedan förvaras i kyl när det krävs. Kunden ringer på en klocka på baksidan och får sin kasse utlämnad under öppettiden.
– Vi har relativt generösa öppettider här i Storfors, så vi bedömer att det blir en god service, säger Magnus.
Han pekar också på att de digitala systemen blir allt smartare. Man kan exempelvis leta rätt på ett recept och sedan få en handlingslista på vilka varor och vilken mängd som behöver handlas. Sedan går det enkelt att klicka bort det som man redan har hemma. Systemet känner också igen dig som kund och om du vill dyker sina vanligaste varor upp först så att det blir snabbt och enkelt att beställa.
– En fördel med att handla on-line är också att man kan planera bättre och få en bra översikt. Du handlar inte lika mycket på impuls, vilket säkert uppskattas av många, säger han.
I Storfors har ICA-butiken gått bra även under pandemin. Det man förlorat på fjällresenärer och turister har man tagit igen på att folk jobbat hemma istället för att pendla till näraliggande städer. Då har även inköpen hamnat på hemorten.
– Vi gör ju den här digitaliseringen för att hänga med i utvecklingen och för att erbjuda kunderna en bekväm lösning. I slutänden handlar det ju om att få ännu fler att handla på hemmaplan så att jobben kan bli kvar här i Storfors, säger Magnus.
Det som han är allra mest nöjd med är den engagerade personalen och han får då och då studiebesök från andra butiker.
– ICAs ledning brukar tipsa om vår ICA Nära-butik som ett väldigt fint exempel på en bra butik. Det är naturligtvis roligt, säger Magnus, som har satsat stort på miljöcertifierade system för kyl, frys och ventilation.
Text & foto: Eva Wiklund