Dag efter dag matas vi med fruktansvärda nyheter om Rysslands krig mot Ukraina. Människor dör och hemmen bombas. Men i skuggan av lidandet och den humanitära katastrofen så påverkas även bilindustrin. Ukraina är inte minst stora producenter av kabelhärvor och ett längre produktionsstopp kommer att påverka miljontals nya bilar. Samtidigt tar fordonsbranschen ställning och överger Ryssland. Här avslöjar vi allt ifrån president Zelenskyjs pansarbil till varför franska staten får huvudvärk av Lada.
● Bilindustrin behöver Ukraina
I det krigshärjade Ukraina finns många viktiga underleverantörer till bilindustrin och mest akut är tillgången på kabelhärvor. Landet har inte mindre än 38 fabriker som tillverkar kablar av alla slag och experter menar att ett längre produktionsstopp kan påverka upp till två miljoner nya bilar. I hamnstaden Odessa ligger dessutom Cryoin som är en jätte i framställningen av neongas som är ett måste vid tillverkningen av halvledare till bilindustrin. Ukraina står för sjuttio procent av världens neongaser och därmed kan den redan påtagliga halvledarbristen bli än värre.
● Det misslyckade mordförsöket
President Zelenskyjs närmsta rådgivare tillika stabschef hade minst sagt änglavakt den 22:e september förra året. Serhiy Sefir klarade livhanken med en hårsmån då han utsattes för ett mordförsök i sin bepansrade Audi A8. Förövarna öppnade eld med automatvapen på en vägsträcka strax utanför Kiev och livvakterna kunde tack vare säkerhetsbilens punkteringsfria däck fortsätta att köra i 1,5 mil innan insatsstyrkan mötte upp. Polisen räknade till arton direktträffar och teorin är att attacken utfördes av rysk underrättelsetjänst.
● Från Rolls-Royce till Lada
EU har beslutat om ett exportförbud för bilar dyrare än 500 000 kronor till Ryssland. Därmed är det ännu en gång alla oligarker som står i rampljuset – speciellt med tanke på att landets mest sålda bil förra året var Lada Vesta för lite styvt 110 000 kronor. Därmed kommer inte lyxsanktionerna att påverka vanliga ryssar utan enbart eliten som älskar att synas i europeiska lyxbilar från tillverkare som Rolls-Royce. Tja, nu får även oligarkerna börja köra Lada!
● Kinas val påverkar Volvo
Moskva och Peking har alltid varit bundsförvanter – men nu sätts pakten mellan de båda länderna på hårt prov. USA vill att Kina väljer sida en gång för alla och om Xi Jinping skickar militär utrustning till Ryssland väntar allvarliga konsekvenser inte minst för landets bilindustri som toppstyrs av kommunistpartiet. Geely, som äger Volvo Cars, har över 80 bolag som samägs med den kinesiska staten och senaste biltillverkaren som hittat till Sverige är MG som ägs till hundra procent av folkrepublikens statsapparat.
● Miljardfabrik invigdes av Putin
Den tredje april 2019 invigdes Rysslands modernaste bilfabrik under pompa och ståt. Bakom mångmiljardsatsningen stod Mercedes och bandet klipptes av ingen mindre än president Vladimir Putin – som även signerade den första bilens motorhuv. Men efter Rysslands invasion av Ukraina så stängdes anläggningen och tyskarna står nu med tillgångar i landet för runt 21 miljarder kronor som kan bli helt värdelösa. Putin hotar nämligen med att nationalisera tillgångarna hos företag som pausar sin tillverkning i landet och ägs av ”ovänliga stater”.
● Musk är räddare i nöden
Elon Musk är mannen bakom elbilsimperiet Tesla och genom sitt rymdföretag Space X har den amerikanske entreprenören även byggt upp satellitnätverket Starlink. Det kan förse stora delar av planeten med internet och gör stor nytta i Ukraina just nu. Förfrågan kom direkt till Elon Musk ifrån landets kommunikationsminister Mykhailo Fedorov och efter bara några timmar var systemet aktiverat. Förutom att ge befolkningen internet så erbjuder techmiljardären även tre månadslöner till anställda ukrainare som väljer att ansluta sig till kriget i hemlandet.
● Renaults kärleksaffär med Lada
Det är ingen hemlighet att Frankrikes president Emmanuel Macron försökt få till en diplomatisk lösning med Vladimir Putin. Men det hela är en balansgång på skör tråd – inte minst för att Renault Group äger 68 procent av den ryska biltillverkaren Autovaz som producerar Lada och vars marknadsandel ligger på 21 procent på hemmaplan. Den franska fordonsjätten tjänar stora pengar i Ryssland och därmed även den franska staten då man är majoritetsägare i Renault Group med 15 procent av aktierna. Förra året sålde koncernen 482 000 bilar i Ryssland och landet stod för 50 miljarder av omsättningen.
● Tack och farväl, Ryssland
Flera lyx- och sportbilstillverkare har redan dragit i handbromsen och flytt hals över huvud från Ryssland. Aston Martin, Bentley, Ferrari, Lamborghini, Porsche och Rolls-Royce har alla tagit avstånd från Rysslands invasion av Ukraina och stoppat alla leveranser till landet. Volvo Cars gick ett steg längre och omdirigerade ett fartyg med 400 bilar ämnade för den ryska marknaden tillbaka till Göteborg. Förra året såldes 9 300 Volvobilar i Ryssland.
● Ur askan i elden
Den ena smällen efter den andra drabbar bilindustrin. Först satte pandemin käppar i hjulen och sedan blev det halvledarbrist. Nu tvingas återigen många europeiska bilfabriker att stoppa produktionen eftersom viktiga komponenter tillverkas i Ukraina. Audi, BMW, Mercedes, Mini, Porsche, Skoda och Volkswagen har alla fått dra i nödbromsen. Följande ryska bilfabriker är dessutom tillfälligt stängda: BMW (Kaliningrad), Hyundai (Sankt Petersburg), Mitsubishi (Kaluga), Nissan (Sankt Petersburg), Toyota (Sankt Petersburg), Volkswagen (Kaluga / Nizjnij Novgorod) och Volvo Cars (Kaluga).
● Zelenskyjs skottsäkra Mercedes
Ukrainas president, Volodymyr Zelenskyj, är kvar i Kiev trots att diktatorn i Kreml satt ett pris på hans huvud. Undrar du vilken bil han färdas i? Svaret är en Mercedes-Maybach S 650 Guard och den specialpreparerade limousinen är utrustad till tänderna. Karossen är tungt bepansrad och står emot allt ifrån granater till kemattacker, vilket i sin tur innebär att kupén har ett eget syrgassystem. Andra finesser är automatiska brandsläckare och naturligtvis punkteringsfria däck. Under huven arbetar en V12:a på 630 hästkrafter.
Text & foto: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB