Kia har många bollar i luften och senaste nyheten är en helt ny Sportage. Det är en modell som trots sitt namn aldrig varit särskilt sportig – men nu har någonting hänt. Den femte generationen är i sitt livs form och reklammakarna har tagit hjälp av tennisproffset Rafael Nadal för att bevisa att gammal är äldst. Sportage har tränat på såväl sin backhand som forehand och nu är det dags att kolla om vi hittar några dubbelfel?
Tennisspelare är oftast duktiga på antingen grus, gräs eller asfalt. Fyrhjulsdrivna Kia Sportage klarar dock av alla tre underlagen galant och det beror i sin tur på den personliga tränaren som i det här fallet heter – Hyundai Tucson. Tvillingbrorsan har sopat mattan med konkurrenterna och nu väntas en utdragen familjefejd mellan de båda kombattanterna.
Förbättrad på allt
Kias designavdelning har tagit ut svängarna ordentligt och formgivningen känns som en smärre revolution. Den maffiga grillen med sina bumerangformade positionsljus i kombination med alla snitsiga detaljer får oss att göra tummen upp. Interiören möter oss med en kombination av konstläder och mockaimitation, men det som drar blickarna till sig är instrumentpanelen som består av två välvda skärmar på totalt 24,6 tum. Allt känns genomtänkt och man sitter utmärkt i framsätena som har integrerad ventilation eftersom vi testar fullutrustade Kia Sportage Hybrid GT Line. Därmed hoppar priset upp från 375 400 kronor till 436 400. Visst har prislappen växt, men det har å andra sidan hela bilen gjort och det märks inte minst i baksätet.
Tänk på räkningen
Låt oss nu trycka på startknappen och eftersom vi rattar hybridversionen så arbetar en bensinfyra på 180 hästkrafter i nära relation med en elmotor på 60. Totalt levereras 230 hästar via en sexväxlad dubbelkopplingslåda och ett speciellt tack riktar vi till testbilens adaptiva stötdämpare som gör körningen extra underhållande. Vill du kunna färdas upp till 5,7 mil på elektricitet så erbjuds även en laddhybrid men då börjar inroparen på 437 900 kronor och en GT Line åker upp till 498 900. Å andra sidan beviljas laddhybriden en klimatbonus på 22 846 kronor medan hybriden får tre års malusskatt á 6 750 kronor per år. Lägg till detta att hybriden dricker 0,64 liter per mil jämfört med laddhybridens 0,16 så blir inte prisskillnaden så stor i det långa loppet. Tja, bland familjesuvarna kommer Kia Sportage att bli en smash hit och nästintill lika svårslagen som Rafael Nadal. Game, set, match.
Text: Johannes Gardelöf och Willy Priske / © CNP AB
Foto: CNP AB