Om vi topsade Volkswagen skulle resultatet förhoppningsvis visa att alla personbilar på något sätt har ett dna som matchar den ursprungliga folkvagnens. Det senaste tillskottet på tyskarnas välvuxna familjeträd heter Taigo och är en liten smidig crossover som med sin bensindrift har mer genetiskt släktskap med ursprunget än dagens elbilar. Frågan är bara om det är smart eller dumdristigt att köra tillbaka till rötterna?
Att lansera en helt fossildriven familjebil utan minsta assistans av el kan tyckas som att svära i kyrkan och därför kan man fråga sig – varför? Efter att ha topsat nykomlingen blir svaret enkelt. Elbilar är dyra och infrastrukturen för laddning ett smärre kaos. Därför kan det kännas befriande att tanka helt vanlig soppa på vilken mack som helst och samtidigt kunna köpa sig en varmkorv.
Släkten är värst
Låt oss dock börja med att titta på det där familjeträdet som växer och frodas. Volkswagen Taigo är syskon med den sydamerikanska modellen Nivus och båda baseras i sin tur på lillebror Polo som i största tysthet slutat att säljas i Sverige. Att hänga med i svängarna är inte lätt och om vi tittar på tyskarnas småsuvar så består laguppställningen av T-Cross, T-Roc och Taigo. I det här sällskapet är testkärran längst med sina 427 centimeter och dessutom dyrast med sitt grundpris på 264 900. Å andra sidan säljs Volkswagen Taigo enbart med utrustningspaketet R-Line och därmed finns det gott om lull-lull. Vad sägs om en helt digital förarmiljö med främre sportstolar? Även baksätet är helt okej men det sluttande taket roffar åt sig utrymme och bagaget rymmer 438 liter.
The new Volkswagen Taigo The new Volkswagen Taigo
Prisvärd transport
Det här för oss osökt in på designen och om vi återgår till släktforskningen så är Taigo egentligen en coupéversion av T-Cross eftersom båda baseras på samma plattform, vilket inte är fallet med T-Roc. Det är absolut inget fel på designen och pricken över i:et är den främre ljuslisten som löper vågrätt mellan led-matrixstrålkastarna. Tyvärr kostar tillvalet 11 200 kronor och vill du ha panoramasoltak är priset 10 600. Under huven erbjuds två motorer – en trecylindrig bensinare på 110 hästkrafter eller en fyrcylindrig på 150. Båda maskinerna har en sjustegad dubbelkopplingslåda och skillnaderna är marginella. Visst är det mer drag i fyran men trepipen känns ändå förvånansvärt pigg och förbrukningen landar på 0,59 liter milen mot storebrorsans 0,61. Inte minst sparar du 18 000 kronor på kuppen och det är här nya Taigo har sina köpare. Familjer som söker prisvärd transport och som mer än någonsin behöver en folkvagn i ordets rätta bemärkelse.
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB