(L o s A n g e l e s – U S A)
Under årens lopp har jag hjälpt många entusiaster med att skeppa hem sina drömbilar från det stora landet i väst. Men nu blåser nya vindar och välskötta jänkare skeppas tillbaka till USA. Smarta svenskar handlade när dollarn var förmånlig och utbudet av femtiotalare var som allra störst. Nu vill amerikanarna ha tillbaka sina rullande guldklimpar och är beredda att betala för det.
Vissa expeditioner finkammade delar av Kalifornien från helikopter för att hitta bortglömda amerikanare på bakgårdar och bilskrotar. Corvetter, Cadillacs och Mustanger lastades i containers i Los Angeles hamn med destination Göteborg. Muskelbilarna var inte värda mycket och samtidigt dammsögs marknaden på reservdelar. Med facit i hand kan man konstatera att det var rena skattjakten!
• • •
Amerikanarna har nämligen svårt att hitta välbevarade femtiotalare på hemmaplan och köper nu dyrt tillbaka veteranbilarna som skeppades till andra sidan Atlanten. Detsamma gäller för många reservdelar, så nu skickas tändspolar och generatorer från Sverige till USA. Svenskt har alltid varit populärt i staterna och då menar jag inte enbart köttbullarna på Ikea. Möter du en Saab-ägare på parkeringen och nämner din blågula nationalitet så har du en vän för livet.
• • •
Även värdet på våra svenska folkhemsbilar har börjat stiga i takt med att bilarna skrotas ut i USA. För en välvårdad Saab 900 får man vara beredd att slanta upp 160 000 kronor och för en Sonett runt 275 000. Jag ringer upp en bilhandlare som vill ha 415 000 kronor för en ljusblå Volvo P1800 prutat och klart – däremot kan han sälja en välskött tvåfärgad Amazon från 1969 för 240 000. Men priserna börjar även stiga på nyare och mer vanliga modeller.
Har du en Volvo 245 som du vårdat ömt så väntar belöningen i staterna eftersom herrgårdsvagnen värderas till minst 150 000. Äger du dessutom en turbo talar vi betydligt större pengar. Nu kan man fråga sig varför priserna stiger så kraftigt just nu? En anledning är bristen på nya bilar. När inte den nya pärlan kan levereras eftersom halvledarkomponenter saknas så vänder man blicken mot värdeökande klassiker. Bristen på såväl nya som begagnade bilar gör att priserna skjuter i höjden och här i USA ligger det senaste årets genomsnittsökning på 40 procent.
• • •
Jänkare som en gång i tiden nästan skänktes bort är hårdvaluta. Experterna hos Hagerty värderar exempelvis Pontiac GTO från 1966-67 till över 900 000 kronor och Cadillac DeVille från 1965 till 250 000. Men vill du ha något som verkligen sticker ut på bilträffen så ska det vara något europeiskt. Vad sägs om en folkvagn från mitten av sjuttiotalet? Låt säga en 1303S med boxerfyra på 50 hästar vars nypris låg på 17 000. Bli inte förvånad om du får hosta upp 275 000 kronor för ett välvårdat exemplar i USA. Snacka om bubblare!
Carl-Ingemar Perstad,
CNP: s USA-korrespondent / © CNP AB